Håller på att bygga om lite hemma och där mitt FTX- aggregat ( Essvex 55 ) sitter idag kommer nya bergvärmepumpen behöva stå. Därför behöver jag flytta aggregatet. Enklast i mitt huvud är att montera det rakt nedanför där det sitter nu, fast i krypgrunden.
Går det? Finns det några nackdelar/risker med att göra så? Huset är byggt -94 och krypgrunden är torr och fin.
Idag sitter aggregatet i grovköket, ca. 150cm från golvet och den tar inluft från krypgrunden rakt ner.
Så det bör väl inte bli någon skillnad luftmässigt att sätta hela enheten i krypgrunden, eller?
 
Tål aggregatet det då? Det lär ju vara fuktigare och kallare i krypgrunden jmft men inomhus. Många FTX aggregat är byggda för att sitta på en kallvind men inte alla.
 
Tar den uteluften från krypgrunden?
Låter rätt obra i mina öron.
Det aggregatet klarar inte att så utomhus. Det är för dålig isolering i det.

Edit* Såg vad det va för aggregat.
 
Går det sönder om det får stå för kallt då? -Brukar för det mesta inte vara värst kallt i krypgrunden, men riktigt kalla vintrar kanske man närmar sig nollgradigt iofs.

Den tar luften från krypgrunden, ja. Antar att tanken var att hjälpa luftflödet där nere samtidigt..
Varför är det inte bra? Antar att det skulle vara p.g.a. att den drar in fukt i huset?
Grunden är som sagt torr och fin idag och inga mögeldofter eller liknande heller..
 
Det är inte kylan som är problemet utan kondens som gör att att elektronik, el mekanik blir fuktig. Är den inte konstruerad för det (och därmed dyrare) går den sönder.
 
Tror inte att ditt aggregat är byggt för att vara placerat på kalla ställen utan det är byggt att vara på insidan av huset.
 
Ah, då förstår jag.
Tack för hjälpen, får hitta en annan lösning.
 
Är du säker på att aggregatet tar luft från krypgrunden och flyttar in i boendemiljön?

Jag har alltid fått höra att krypgrundsluften är otjänlig både vad gäller fuktnivåer, dofter och annat. Exempelvis avråds från att ta tilluft till kamin från grunden på grund av detta.

Kanske inte stämmer?
 
Kan det kanske vara avluften som går ner i grunden?
Det borde funka på vintern men kanske mindre lämpligt på sommaren då den inte avfuktas av den kalla tilluften.
 
kurre_kul skrev:
Den tar luften från krypgrunden, ja. Antar att tanken var att hjälpa luftflödet där nere samtidigt..
Varför är det inte bra? Antar att det skulle vara p.g.a. att den drar in fukt i huset?
Grunden är som sagt torr och fin idag och inga mögeldofter eller liknande heller..
Är du säker på att aggregatet suger in krypgrundsluften in i huset? Nere i grunden har du många otrevliga saker som inte ska in i huset, har du t ex gjort någon Radonmätning (beställt långtidsdosor från kommunen)? Om ventilationen tar sin friskluft från grunden så suger den säkerligen in markradonet i huset=inte bra.
Neä, förläng röret som tar friskluft så att det går ut genom krypgrundens mur, typ genom en krypgrundsventil, fördelen med att dra friskluftsröret en längre sträcka i krypgrunden innan den går upp genom bjälklaget kan vara att Tilluften eventuellt förvärms något när det är extremat kalla utetemperaturer.

Om du vill frigöra utrymme och välja att installera ett ventilationsaggregat nere i krypgrunden, kan tipset vara att sälja din nuvarande inomhusvariant på blocket (jag fick 4500:- för vårt gamla agg) och investera i ett nytt som klarar utomhusmiljön, kanske ett som att konstruerat för vindsutrymmen säkerligen skulle klara av klimatet i grunden där det är lite varmare vintertid än vinden. Dock så bör man ej installera ett aggregat i ett utrymme där det är svårt att komma in/åt för översyn, filterbyten och annan kärlek som ett ventilationsaggregat normalt behöver...
 
orparn skrev:
Kan det kanske vara avluften som går ner i grunden?
Det borde funka på vintern men kanske mindre lämpligt på sommaren då den inte avfuktas av den kalla tilluften.
Nix, ingen avluft ner i krypgrunden heller, avluften innehåller fukt från inomhusluften och ska ut i det fria!
 
Den tar tilluft från krypgrunden, ja. -Jag har inte sett några andra ventilationsrör och har kollat så att det i krypgrunden suger och inte blåser.
Ska se till att dra ut ett rör från den då. Men då uppstår direkt två frågor:
1) Om jag drar ut ett rör rakt ut, kommer röret hamna väldigt nära (några centimeter) marken, vilket nog inte är så bra. På andra sidan huset har jag däremot ett inglasat uterum som är oisolerat. Och på ena kortsidan av huset har jag en veranda. Drar jag ut röret så att den tar luft från under något av dessa, ligger röret fortfarande skyddat från snö m.m.
-Vilket är bäst? Det ligger mer skyddat under uterummet, men det är också mer instängt under där än under altanen.

2) Cirkulationen i krypgrunden kommer ju avsevärt försämras om man tar bort utsuget därifrån. -Vad bör jag göra för att hålla cirkulationen?
Vanlig Pax- fläkt? Hur många sådana behövs för att få samma drag som jag har nu?
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Om du vill frigöra utrymme och välja att installera ett ventilationsaggregat nere i krypgrunden, kan tipset vara att sälja din nuvarande inomhusvariant på blocket (jag fick 4500:- för vårt gamla agg) och investera i ett nytt som klarar utomhusmiljön, kanske ett som att konstruerat för vindsutrymmen säkerligen skulle klara av klimatet i grunden där det är lite varmare vintertid än vinden.
Det hade kunnat vara en idé. Problemet är att detta ska göra i samband med badrumsrenovering, så plånboken är vääldigt tunn just nu. Tror inte det kommer finnas pengar till att byta FTX samtidigt..
 
Kom på ett eventuellt alternativ precis, om det är möjligt över huvud taget (det får ni avgöra ;) ;) ):
Går det att montera min FTX (Essvex 55) Liggandes mot taket? D.v.s. med baksidan mot taket (fästs i bjälklaget) och luckan nedåt?
Skulle kanske vara för kondensdräneringens skull det inte skulle gå? Men jag har under mina 4 år i detta hus aldrig sett en droppe vätska i uppsamlaren under enheten..
Vad tror ni?
 
kurre_kul skrev:
2) Cirkulationen i krypgrunden kommer ju avsevärt försämras om man tar bort utsuget därifrån. -Vad bör jag göra för att hålla cirkulationen?
Vanlig Pax- fläkt? Hur många sådana behövs för att få samma drag som jag har nu?
hmm, svårt att uttala sig om vad som är bäst för just din krypgrund, om du ändrar rördragningar/ventilering. Alla grunder har olika förutsättningar och du borde först göra fukt+Temp mätningar ett par månader över olika säsonger för att hitta en optimal lösning. En ganska säker rekommendation är dock att INTE öka ventilationen/luftomsättningen under varma delen av året då du då drar in stora mängder varm fuktig luft in i ett kallt utrymme, vilket garanterat resulterar till kondens i grunden.

edit: inte heller ökad ventilering vid kalla utetemperaturer under huset då man kyler ner husets bjälklag och tappar säkerligen mycket energi på det
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.