Hej alla snickar intresserade!

Jag är relativt ny här på forumet och skulle vilja ha lite råd på var man ska börja om man vill ha en liten snickarboa.
Vilka maskiner man ska börja med, vad man klarar sig med i början. Verktyg så som tvingar och vinklar osv osv.
Har tittat runt mycket här på era olika trådar och har blivit otroligt imponerad av era verk och verkstäder.
Jag vill ju börja någonstans men i vilken ände ?? Ni som kan och har byggt upp en liten hobbyverkstad vad hade ni gjort idag om ni skulle börjat om?
Något som jag undrar över också är hur mycket plats behöver man minst ha?

Tack på förhand// Morgan
 
Snickarbodar är väl alltid för små, och arbetsbänkar alltid fulla med verktyg och pågående småprojekt.
Jag har ingen riktig snickarbod, men väl en hörna i garaget. En rejäl bänk, gärna hyvelbänk är väl steg ett. Halvvägs till det är en uppfällbar stadig variant. Jag snickrade en del med handverktyg och en sådan i mitt tidigare lägenhetskök. Kul och lärorikt, men visst, det hade varit bättre med en riktig bod.

Bra belysning, många lättåtkomliga eluttag.

Jag har ingen själv, men bandsåg känns väldigt användbart, liksom hyvel och pelarborrmaskin.
 
Välkommen till forumet.....här finns mycket kunnigt folk....:)
Till att börja med så kanske du bör tala om vad du i första hand vill pyssla med i din snickarbod....för att få så detaljerad hjälp som möjligt....är det handverktyg du är ute efter...och till vad?...eller mer stationära maskiner, såsom bandsåg, svarv, pelarborr osv eller vanliga handhållna el-verktyg som du är ute efter??
 
Håller med Remne: Vad ska du göra?

Ska du jobba med massivträ krävs som absolut minimum en rikt/planhyvel. En bra bordssåg och någon form av fräsbord är också i det närmaste krav. Slipmaskiner, bandsåg osv är också bra att ha, men inte riktigt lika livsnödvändigt, de kan lättare ersättas med elhandverktyg till ett lägre pris och mindre platskrävande. Ett bra arbetsbord är guld värt. Gott om plats kan du aldrig få för mycket av. 3-fas i lokalen är också bra.
 
Håller också med de andra, hur mycket plats har du att avsätta? Budget?

Ska det byggas massivt med vad det innebär i maskinväg (som Daniel nämnde ovan) så anser jag 15-20 kvadrat vara minimum....och då är det ganska tajt. Själv började jag snickra på 3 kvadrat, funka väl det också men då köpte jag färdighyvlat virke från ett snickeri.

Du kan söka lite på engelska o få bildinspiration, "one car garage shop", "two car garage shop" etc...så får du mycket bilder och layoutförslag.
 
Hej igen!

I första hand så är det en del till huset jag har tänkt bygga som lite skjutdörrar och platsbyggda förvaringar med lådor osv. Har även tänkt bygga en sängstomme men även så småning om en del andra möbler (om jag tycker det är skoj och klarar av det).
Jag har ett dubbel garage som inte används till garage idag som jag skulle kunna inreda ena delen i så då kan det bli mellan 20-25 kvadrat. Elen är inga problem ( är elektriker ).
Tänkte köpa på mig eftersom, men det var mest det att jag inte går och köper tex ett sågbord när man kanske hade klarat mig bra med en bra sänksåg. Så man börjar i rätt ände :)
Sen tvingar och alla handverktyg verkar vara rena jungeln men det är kanske sådant man lär sig efterhand vad man ska ha.
När ni ska göra något i massivt virke som ska vara torrt var köper ni det. Har läst i flera trådar om det men blir inte klok på det? Hittar inget på nätet som man kan beställa.
Hoppas ni får en liten bild av vad jag vill.

Morgan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.