Hej jag vet inte om detta är rätt forum att posta det i.

Vi har fått klart i höstas klart fjärrvärmen i huset. Huset hade tidigare el uppvärmda element, så nu är det draget prisolrör (15") med isolering i krypgrunden (se bild).

Problemet jag har är att de element som ligger längst ut på "slingan" blir inte varma medans de 3-4 första blir mycket varma. Har installerat en cirkulationspump från jula som går på auto på returen, blev lite skillnad men inte fullt ut.

Nu när vi har satt in golvvärme i en av badrummen så blir det ingen värme i slingan, men stänger man av alla elementen så blir den varm. Min fråga är vad gör man? jag har fotfarande en till toalett som ska få golvvärme och en handukstork ska in 3:e gäst toan.

Har jag för svag matning? för dålig fjärrvärmeväxlare?

http://www.jula.se/cirkulationspump-436043 Cirkulationspumpen

http://local.alfalaval.com/sv-se/nyckelbransch/fjarrvarme-vvs/fjarrvarme/villor_mindre_fastigheter/mini-city/pages/mini-city.aspx

Tacksam för all hjälp jag kan få
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För det första, plocka bort den extra cirkulationspumpen (den från Jula) den gör mer skada än nytta. Blinda även dess anslutningar, om den är inkopplad som på bilden, att den pumpar från returen till framledningen.

Vad har du för tryck i systemet?
Vilken kurvlutning har du på värmekurvan?
Vilka andra parametrar har du på regulatorn?
Är förinställningen på elementen rätt inställda? Element tidigt i slingan brukar vara mer strypta än dom i slutet (Detta är antagligen huvudproblemet).

Gällande golvvärmen:
Hur är golvvärmeslingan inkopplad?
Har den en egen cirkulationspump?
 
Redigerat:
Cirkulationpumpen från Jula sitter på returen för att "hjälpa till" med flödet. vad menar du med - Blinda även dess anslutningar.

Trycket ligger på 2 bar.

Kurvlutingen har jag ingen aning om vad den står på.
samma gäller parametrar på regulatorn. den är inställd på 22 grader. Det är en automatisk regulator.

Förinställningar på elementen?

Nej golvvärmen har ingen egen cirkulationspump
 
Vad är det för golvvärmesats?
Hela golvvärmeslingan bör ha samma temp, annars blir golvtempen ojämn. För att kunna få samma temp i hela golvslingan (när den är kopplad på en radiatorslinga) så brukar golvvärmeslingan ha en egen cirkpump som går på högfart. Man kan förenklat säga att golvvärmeslingan är sekundärkrets och radiatorslingan är primärkrets.

För att kunna få en jämn temperatur inne så måste man först justera in radiatorer/golvvärme så att alla får samma framledningstemp och returtemp när termostaterna är fullt öppna. Detta är grundjusteringen.

När det är gjort så behöver regulatorn justeras så att det blir samma temp i huset oberoende dag/natt, sommar/vinter. Detta görs bl.a. med kurvlutningen och många andra parametrar i regulatorn.
 
Sitter den extra pumpen som du ritat in den så "kortsluter" den väl cirkulationen från din värmekälla.

Som tidigare sagts så måste dina första element strypas på justeringarna (inte termostaterna).
Har du dessutom samma dimmension på rör hela vägen till alla element blir det annars knappt nått vatten som cirkulerar i de sista elementen på slingan.
 
Tar upp tråden igen med hopp på lite hjälp. Jag tänkte ta dit en som jobbar inom VVS och vi ska byta till stam rör blir det bättre då?
 
Är den pump (Jula) som du ritat in verkligen kopplad på det sätt som du ritat?
Den pumpen är tänkt att sitta på framledningen och med tryckautomatiken i den kunna öka flödet när fler och fler termostater kallar på värme. Som den sitter nu pumpar den ju bara kallt vatten över till den varma sidan:eek:
Har du en till pump i din fjärrvärmeväxlare? börja i så fall med att stänga ventilerna in till extrapumpen!

Vet inte vad du menar med att "byta till stamrör" men ditt huvudproblem är nog förutom extrapumpen att du inte har någon strypventil på dina första element, till exempel en sådan här: http://www.rinkabyror.se/artikel/returkoppling-rak-10r/
Du har heller inte talat om hur du kopplat in golvvärmeslingorna. Har dom ens en termostat eller strypning???
För inkoppling av golvvärme brukar man använda til exempel en sådan här http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minishunt-m-60/?select=true bland annat för att separera golvvärmen från den övriga kretsen som kan ha en framledningstemeratur över vad man ska ha till ett golvvärmesystem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.