Är det någon som har kört Festools handöverfräsar OF1010 och OF1400?

1010 verkar väldigt smidig och lätthanterlig. 1400 har jag inte sett i verkliga livet.

1010 är en tusing billigare samt har fler tillbehör inkluderat i priset.

1400 tar både 8mm och 12mm. Vad missar jag för typ av stål om jag måste hålla mig till 8mm?

Festool har lagt mycket krut på hanterbarheten och precisionen, så det känns lite fel att hänga en så'n under ett fräsbord. En tanke är att köpa 1010:an samt en billigare fräs att sätta under ett fräsbord.

Nå'n som har någon input till mina tankar?

/Micke
 
Hanterbarheten är det viktigaste för en fräs som man använder utan bord så där borde Festo'n vara ett bra val för dig. Personligen föredrar jag ELU eller DW men det är en smaksak.
I bord funkar det mesta bara det har kraft och håller fast frässtålen.

Här är lite trådar om bord till handöverfräsar mm och man behöver inte köpa de dyrare för få ett fullgott fräsbord. www.woodmagazine.com kan rekommenderas med.

De stål man missar med enbart 8 mm är en del kontraprofiler och frisfräsar, lite smådyra hårdmetallklumpar som dock kan vara användbara ibland vid inredningsjobb. Dock är ett fräsbord ett måste med de stålen.

/Kent

 
Jag har "snöat in" på Festool, så jag fortsätter nog på den linjen. Gillar deras linjaler och damsugarsystemet.

Måste nog se till att få se en 1400 i verkligheten. 1010:an var som sagt väldigt smidig.

Jo, bord bygger jag själv. Jag har fått den mesta inspirationen från woodmagazine, men tack för tipset ändå.

/Micke
 
Vilken fräs blev det till slut @bobthebuilder ?
Jag sitter nu med samma funderingar som du hade.
 
Jag har båda, och finge jag bara ha en, så skulle det bli en 1400. Utan tvekan.
 
vad talar för bara en 1400?
 
Två är för dyrt? ;-)
 
Jag har också båda, men skulle välja 1010 om jag bara fick ha en, även här är det utan tvekan. Fördelarna är storlek och smidighet. 1400 har dock fördelen av att kunna ta 1/2" stål, men man klarar sig mycket långt på 8mm. När de gäller de riktigt stora stålen (där 8mm skaft ej finns att välja på) vill jag gärna köra med en ännu större fräs än 1400.
Med det sagt är även 1400 en utmärkt fräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.