Hur har ni löst vatten och avlopp i fritidshus?

Har ni anslutit er till kommunalt?

Vi har brunn på gården...avlopp saknas.

 
Anslutit oss till kommunalt vatten och anlagt en infiltreringsanordning. Gäller både oss och två grannar som sitter i samma sits.
 
Aero
Vi har sånt flax att kommunen dragit fram V/A till tomtgräns.
Tvångsanslutning/avgift för avloppet ca 40'.
Om/när vi vill ansluta oss till vatten kostar det ca 30' till.
Skönt att ha detta klart för sig om vi vill bygga ut framöver.
I området gäller att man inte får bygglov utan att ansluta sig till V/A.

/H
 
Vatten kommer vi att lösa genom att borra egen brunn. Ifall man vill lära sig mer om brunnsborrning kan jag rekommendera sidorna www.avantisystem.se och www.geotech.se. Avanti och Geotech är två olika branschorganisationer för brunnsborrare.

När det gäller avlopp kommer vi att ha enskilt avlopp eftersom vår tomt ligger i Stockholms skärgård. En bra sida som jag har hittat på detta område är www.avloppsguiden.se, men om det är någon som har några andra tips tas dessa tacksamt emot.

 
Såg att det blev fel i en av länkarna. www.geotec.se skall det vara och ingenting annat.
 
Själv har jag kopplat in mig på det kommunala via pumpcentral som trycker upp avloppet ca 70 meter efter "tuggning".
Huset ligger nämligen lägre än den kommunala servisen.
 
vi har egen djup vattenbrun, avlopp har vi löst med stenkistor och med en ordentlig trekammarsbrunn
 
oma..

Är väldigt intresserad av din lösning där du pumpar upp avloppet. Kommer själv att vara tvungen att försöka fixa någon liknande lösning. Beskriv den gärna lite mer samt gärna med någon prisuppgift också.

Tack!
 
Vi är ansluten till kummunalt V/A
Vårt fastighet ligger i en byhåla som snart enbart är fritidshusområde :)
 
Aero
Ingo:
I min kommun använder man LPS2000 230v 750w.
Titta på www.kommunalteknik.se
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

/H
 
Kommunalt V/A framdraget till tomtgräns i tomtköpet.. Inkoppling till huset 15'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.