Mitt hus har ungefär alla olika storlekar på rör man kan tänka sig. Rörmokeri verkar redan från början handla om att åka och köpa saker så jag tänkte försöka göra det så enkelt (lite svårt) för mig som möjligt och standardisera på helst en tillverkare, kanske en leverantör och i största möjliga mån en storlek.

Rinkaby är en ganska bekväm leverantör, Vatette verkar vara tillverkaren folk här på byggahus gillar, men av någon anledning verkar inte Vatette tycka om 15mm (åtminstone inte hos rinkaby).

Är 15 fel rörstorlek? Borde jag standardisera på någonting annat?

En sak till; det pratas mycket om att man inte ska blanda delar från olika tillverkare. Är det "alltid" ok att blanda delar så länge skarven är avsedd att tätas i gängorna (med lin och pasta) eller finns det kopplingsdetaljer där gängtätning inte är tillåtet/rekommenderat/fungerar? (Givet förstås att man har gängor som faktiskt passar med varandra.)
 
Ska du blanda delar gör det över en standardiserad del, tex R15 eller en bit kopparrör tex.
Då är det en gemensam standardiserad nämnare.

Jag hade precis som många här hållt högt att ha samma fakbrikat, och när jag renoverade huset var det rinkaby som var hovlev. Dock med LK PEX.
 
Krilleman
Vatette har bara rinkaby som "tillfälligt parti" för info. Alltså ingår inte denna koppling i standardsortimentet!
 
krilleman_215 skrev:
Vatette har bara rinkaby som "tillfälligt parti" för info. Alltså ingår inte denna koppling i standardsortimentet!
På så sätt. Var handlar privatpersonen lämpligen vatette?
 
fiskbuggaren skrev:
Mitt hus har ungefär alla olika storlekar på rör man kan tänka sig. Rörmokeri verkar redan från början handla om att åka och köpa saker så jag tänkte försöka göra det så enkelt (lite svårt) för mig som möjligt och standardisera på helst en tillverkare, kanske en leverantör och i största möjliga mån en storlek.

Rinkaby är en ganska bekväm leverantör, Vatette verkar vara tillverkaren folk här på byggahus gillar, men av någon anledning verkar inte Vatette tycka om 15mm (åtminstone inte hos rinkaby).

Är 15 fel rörstorlek? Borde jag standardisera på någonting annat?

En sak till; det pratas mycket om att man inte ska blanda delar från olika tillverkare. Är det "alltid" ok att blanda delar så länge skarven är avsedd att tätas i gängorna (med lin och pasta) eller finns det kopplingsdetaljer där gängtätning inte är tillåtet/rekommenderat/fungerar? (Givet förstås att man har gängor som faktiskt passar med varandra.)
Nu tar jag och svarar själv efter att ha sett det diskuteras i andra trådar och jag stör mig på trådar med frågor dom dinglar på det hör viset. Tydligen är det 15 som gäller till dusch medan handfat och toalett klarar sig fint på 12. Genomgående 15 torde således åtminstone inte vara fel.
 
Jag handlar det mesta av mina VVS-prylar från Sigro. De har tyvärr inte alls lika bra villkor när det gäller öppet köp som Rinkabyrör har så man får tänka till lite bättre innan man handlar.
 
Krilleman
Vanlig norm är 15mm på dusch, kök, tvätt, tappventiler, vattenutkastare och 12mm på WC och tvättställ.

Behöver du inte använda 15mm så gör inte det. Då blir det både billigare i material och det är lättare att bocka 12mm!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.