Vi hade funderingar på att köpa Menta-fönster till renovering av ett litet fritidshus.
Nu blir vi tveksamma eftersom vi fått reda på att det är polsktillverkade.
Våra snickare har avrått oss från polska fönster.

Finns det någon som känner till "MENTA-fönster" och och kan komma med respons på deras fönster?
Eller kom med ett annat prisvärt förslag som går att få hem med hyfsat snabb leverans.

Vi har redan köpt fönster till halva huset, då var vi tvungna att ha en snabb leverans så det blev lite extra dyrt med härdat glas och aluminiumfönster.

I den andra delen av huset tänkte vi försöka hålla nere kostnaderna lite och välja PVC-fönster.
Vågar vi välja MENTA-fönster? Kom med råd!

Vi hade redan beställt från Skånska byggvaror men var tvungen att avbeställa p.g.a alldeles för lång leveranstid. Vad väljer vi för leverantör?

Snabba svar är önskvärt!
 
Jag har handlat fönster av Mentafönster 2 ggr, Ena gången var jag på plats o hämtade själv och en gång tog jag med fraktbolag.

Alltid trevligt bemötande och kompetent personal. Har inte haft några problem med fönstrena heller De äldsta har suttit monterade i 2 år nu.
 
Undrar om du hade hantverkare till att sätta in fönsterna?
Var de också nöjda med finishen?
Jag har haft en del mailkontakt med "Menta" och där har jag inget att klaga på.
Vad jag undrar är mer om fönsterna "håller måttet" jämfört med svenktillverkat?
 
1) De är troligen monterade i Polen, men profiler & glaskassetter är troligen tillverkade i Tyskland
(De skärs med CNC-styrda maskiner, så tillverkningen är nog hellre mer high-tech & industriell är i Sverige)

2) Du kanske bör överväga att byta snickare om han inte vill arbeta med Polska fönster,
enligt mig så kommer vi inte att ha kvar några fönstertillverkare i Sverige inom ~10år om dom
inte moderniserar/effektiviserar sig så att dom kan minst halvera sina Ocker-priser..

(Edit: "Svenska" fönster ligger idag på ~3ggr priset (vid samma isoleringsvärde)
som "Polska" (=PVC) -fönster. Köper du via svenska importörer så ligger det
kanske på ca. 2ggr priset, forfarande en rejäl priskillnad. Dessutom har PVC-fönster
längre livslängd än träfönster (Alu-utsida förlänger iof träfönstrens livslängd, men kostar!)
 
Redigerat:
  • Gilla
TorbjörnG och 1 till
  • Laddar…
Handlat av Menta-fönster ett flertal gånger under de sista fem åren...inget att anmärka på. Möjligen bör de uppdatera sitt sortiment något med något modernare fönster eftersom utvecklingen gått så snabbt framåt nu...men då stiger såklart priset. Men de fönster de har nu är kvalitetsmäsigt mycket bra, och du får inga svensktillverkade fönster av samma kvalitet med så bra isoleringsvärden för samma pengar...
Du kan nu köpa Passivhusfönster med u-värden neråt 0.6....finns inte ett träfönster som kan konkurrera med det...speciellt inte om de är med aliminium. Så be din snickare gå o dra något gammalt över sig, han verkar gilla sånt;-)
 
Jag har också beställt fönster därifrån, första gången kom det ett högerhängt istället för vänster, för mig var det ingen fara, andra gången så fick jag ganska bra rabatt pga det fel hängda fönstret så jag ska inte klaga.

Har även beställt en 3de gång men dom är inte monterade än.

Jag tror dom tillverkar allt i polen, fabriken som Menta handlar av är, eller ska bli, Europas största fönsterfabrik, undra om de skulle kunna producera 5000? Enheter om dagen när fabriken är klar

Är väldigt smidigt att montera om man använder plåtbeslagen, enda nackdelen är väl när man ska sätta salningar då får man limma dom och / eller skruva från insidan och in i väggen.
Även fönsterbleck kan vara lite lurigt om man inte gör en ordentlig ritning till plåtslagaren, då bakre "läppen" måste sticka upp 5 - 10mm så man kan skruva fast det med skruv
 
Har någon köpt nyligen trä alu fönster hos Menta ? Vill köpa så gärna tips o omdöme. Tackar.
 
  • Gilla
Jones69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.