Hej, jag har en Selectro spisfläkt som jag misstänker saknar kallrasskydd (det drar väldigt mycket när det är kallt ute eller om det blåser mycket). Hur kollar jag om det finns inbyggt kallrasskydd i fläkten?  Var skall jag sätta kallrasskyddet om det nu saknas (över eller under fläkten)? Minskar fläktens effekt om jaag sätter in ett kallrasskydd?

Anders
 
om jag minns rätt så köpte vi kalrasskydd som tillval och den monteras mellan fläkt och imkanal - enkel operation ;).
gaia
 
T
Du sätter kallrasskyddet (även kallat backspjäll) mellan fläkten och dess stosanslutning (eller mellan fläkt och flexibla alu-slang, om du använder detta istället för spirorör). Se upp med att en del fläkttillverkare idag kör med 150 mm stosöppning från fläktpaketet, då måste du köpa en "reduktionsskarv" som antingen är 150 mm till 125mm eller 150 mm till 160mm, beroende på den diameter på spirorör eller flexibla alu-slang som du använder som matning från köksfläkten (kolla din manual)

Kallrasskydden säljs idag i 100-125 eller 160mm diameter.
 
Jag plockade precis bort mitt kallrasskydd i köksfläkten. Anledningen var att det vart lite kondens nertill i köksfönstren och att jag misstänkte att kallrasskyddet stoppade det självdrag som behövdes när fläkten stod still. Har inte haft något problem med imma på fönsten sen dess.
Om du får kallras i badrums/kökskanaler så tror jag att du har för dålig tilluft i huset.
Jag hade det i vintras med gamla fönstrer utan spaltventil. När jag bytte fönster i somras så tog jag fönster med spaltventil och hittils har jag inte haft några problem med kallras i frånluftskanalerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.