Hej jag har tänkt lägga in ett laminatgolv (klick) i ett rum ikällaren och funderade på vad man ska ha under. En del säger att man ska ha byggplast + foam. Men då undrar jag om man inte stänger inne fukten, för helt fuktfritt är väl sällan ett källargolv.
Isåfall vilka är riskerna? Att laminatet bågnar. Nån som har prövat och vet?
Det ska sättas in en kamin också, förändrar det något vad gäller golvet.........
 
Jag ska också lägga klickgolv i källaren, så snart möglet som fanns under den gamla plastmattan tvättats bort... Mao, du ska absolut inte lägga byggplast direkt mot betongen! Lägg platon (eller motsvarande) så kan du lägga klickgolv på sedvanligt sätt ovanpå. Kolla in på Platons hemsida, där kan du skicka efter broschyrer på hur man gör.

Det finns naturligtvis andra sätt att lösa det på, t.ex. Nivell-golv, men det tror jag är betydligt dyrare.
 
Jadå nu är det klart . isopal foam klickgolv blev det.
 
Jadå nu är det klart . isopal foam klickgolv blev det.
Vad är det????
 
Men om man läser så rekommenderas de ju att man ska ha betong-plast-foam-golv....så varför skriver dom så om de är totalfel?? jaja strunt samma jag har de i alla fall så i min källare....den kanske är mi ndre fuktig då för hos mig funkar de kanonbra !
 
Och hur vet du att det funkar kanon? Har du brutit upp golvet och kollat??
Och framför allt var tar fukten vägen nu? Går den upp i väggarna och får putsen att släppa om 4-5 år?
 
Redigerat:
Nä de är bara något ja försätter så klart.....hela källaren rasar med stor säkerhet snart....
 
Vi fortsätter väl med den här gamla tråden då. Om man läser på Tarketts och Kährs läggningsanvisningar så skriver de precis som öset_ölholm refererar att det skall vara betong/plast/foam/laminat. Jag kommer dock inte riktigt ihåg om de förutsätter att det skall vara "nya välisolerade källare med cellplast enl. konstens alla regler" eller om det bara gäller en vanlig betongplatta utan isolering. Någon som har koll på detta?

Yamma
 
Jag fick se ett besiktningsprotokoll på en överlåtelsebesiktning där det var laminat på byggplast och foam i källare och det var anmärkning på det förfarandet.
 
Jaja jag hör av mig om 10 år eller när problemen dyker upp så får vi se om de funkat då... jag kan ju ärlig säga att ja inte vet men än så länge verkar de ju lovande... sen är väl min källare kanske mindre fuktig än medel de vet ja ju inte heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.