Hej på er!
Vi lät ett företag installera en sorptionsavfuktare i krypgrunden för ett tag sedan. Räkningen kom efter några dagar, och den är betald.

Dock, idag kom ett brev från Skattemyndigheten där det stod att företaget försent ansökt om ROT, vilket innbär att de inte får några ROT-pengar för arbetet hos oss.

Nu till frågan: Vad innebär detta för oss??? Behöver vi göra något eller är det byggföretagets problem?

Mvh
 
Vad står i erat avtal.

jag har för mig en standard är att om skatteverket nekar ROT så kan dom komma och kräva det av er, men eftersom dom inte skcikade in i tid så skulle jag tycka att det är deras bekymmer... men det é mitt lekmannatänk
 
Ja standardformuleringen i många hatverkar kontrakt är att om de inet får ut ROT så får du som kund betala även det beloppet till firman. Jag har reagerat på att man inte reglerar firmans "skyldighet" att ansöka om ROT i tid.

Jag misstänker att firman ändå får svårt att vinna i rätten mot dig som privatperson, när det är de som klantat sig.
 
Nanny Fine
Jag håller med ovanstående. Tror dessutom att det i mitt avtal sist jag nyttjade ROT, stod att jag blev återbetalningsskyldig endast om SKV nekade utbetalning pga att mitt utrymme för ROT skulle vara för litet. Det har jag ju en skyldighet mot byggfirman att kolla först, vilket iofs är ganska rimligt. Så frågan är om de kan kräva dig på pengar vid avslag från SKV - oavsett anledning...
 
Utfördes och fakturerades jobbet förra året?
 
Tack för svar alla. Ja, det är som ni säger så att det står att ROT dras av om vi är berättigade att få ROT, vilket vi är. Här är det ju helt och hållet företagets försumlighet som orsakat trubbel.

Det var 2013 vi utförde arbetet.
 
Då kanske dom kan "fuska lite" och söka rot där man uppger att fakturan är betald i år.
 
elmont skrev:
Då kanske dom kan "fuska lite" och söka rot där man uppger att fakturan är betald i år.
Aha, ja det kanske går?! Vi får väl se om det kommer någon räkning till oss på det saknade ROT-beloppet...
 
Byggfirmans fel.. Låt dem inte söka rot på er i år.. Då tappar ni ju den delen att utnyttja detta år
 
planerar ni några renoveringar i år, om inte så ta det på det här året.
Ska ni göra stora saker som kommer att nyttja ROTavdraget så kan du så klart bråka med dom, vet inte om ni kommer någonstans.

Vilket datum betalade ni fakturan? Firman måste söka senast den 31/1 -14 för att det ska komma på 2013
 
thestrut skrev:
Byggfirmans fel.. Låt dem inte söka rot på er i år.. Då tappar ni ju den delen att utnyttja detta år
Vi har stora planer för året, så det har du rätt i! Tack för påminnelsen!
 
nino skrev:
Vilket datum betalade ni fakturan? Firman måste söka senast den 31/1 -14 för att det ska komma på 2013
Vi betalade den 11 dec 2013.

Det står på offerten och fakturan att vi ska betala en summa om ca 38.000 flr att de ska kunna ansöka om ROT, vilken vi alltså gjorde 2013-12-11, och så står det "om ansökan om skattereduktion avslås ska fakturans totala belopp betalad av dig som köpare".

Det betyder alltså att företaget kan vara så sviniga att de hävdar att det avslagits så att vi är skyldiga att betala?! Brrr, jag tror ändå på mänskligheten och att de inser att felet helt och hållet är deras eget... Klart vi går fria :)
 
"Det betyder alltså att företaget kan vara så sviniga att de hävdar att det avslagits så att vi är skyldiga att betala?! Brrr, jag tror ändå på mänskligheten och att de inser att felet helt och hållet är deras eget... Klart vi går fria "

Mje, du får ju info från skatteverket att dom tagit emot ansökan och om dom bifaller eller avslår.
 
MagicFingers skrev:
"Det betyder alltså att företaget kan vara så sviniga att de hävdar att det avslagits så att vi är skyldiga att betala?! Brrr, jag tror ändå på mänskligheten och att de inser att felet helt och hållet är deras eget... Klart vi går fria "

Mje, du får ju info från skatteverket att dom tagit emot ansökan och om dom bifaller eller avslår.
Men det innebär väl inte automatiskt att det kommer ett pålägg på 22.700 kr (ROT-pengarna). Eller gör det det???
Jag tänker mig att företaget givetvis tar på sig felet, om de är seriösa kommer de göra det iaf..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.