Halloj.

Min extrabil, en v70 tdi -00a, dvs audimotorn, havererade idag.

Den har sista tiden börjat knacka lite mer än vanligt och idag smällde det till utav bara fan, lät som något lossnade och slog i golvet under sätet, bilrn började låta som om någon slängt in en näve grus i motorn och orken försvann helt, står "inget oljetryck, stanna genast" eller liknande i displayen.

Bilen startar som direkt men låter förjävligt rent ut sagt.

Vad har hänt??

Inget syns när maan kikar under huven men har inte rotat runt.

Någon ide? Vart börjar man?
 
Kamkedja?

När balansdrevet tog slut på min Saab 9000 lät motorn ungefär som ett godståg och oljetrycket försvann eftersom kedjan drev oljepumpen.
 
Nyfniken skrev:
Kamkedja?

När balansdrevet tog slut på min Saab 9000 lät motorn ungefär som ett godståg och oljetrycket försvann eftersom kedjan drev oljepumpen.
Är kamrem på denna, bytt på verkstad ungefär samtidigt som den började knacka lite mer än vanligt.
 
Lagerras, hål i blocket, oljepump har rasat,


Börja att kolla om du Har hål i blocket.


Men låter som ett mororbyte är lättast på din beskrivning.
 
jkarlberg skrev:
Lagerras, hål i blocket, oljepump har rasat,


Börja att kolla om du Har hål i blocket.


Men låter som ett mororbyte är lättast på din beskrivning.
Kul! Men det var väl det jag anade,
Ska ut och kika om jag hittar något hål, eller sprängd oljepump

Skroten nästa alltså
 
Eller blocket. Finns många som köper och reparerar bilvrak.
 
pelpet skrev:
Eller blocket. Finns många som köper och reparerar bilvrak.
Ja varför inte?

Vad kan man begära för en v70 Tdi -00a
29000 mil. Nybesiktigad, all el och ac funkar. Lite rostig på framskärmarna, annars ok. Manuell låda. Är 5 000 naivt?
 
Redigerat:
Fick 5000 för min 740 -90 så det tror jag nog. Obesiktigad, avställd, trasiga bromsar... :)
 
Jag fick bud upp till 10000:- för vraket av en 2001 Renault Twingo när kamremmen rasade för några år sedan. Så 5000:- är nog alldeles för lågt. Prova att lägga ut den för en krona och be folk ringa och berätta vad de är beredda att ge för den så kan du nog få ett bra grepp om prisnivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.