Hur dimmrar man dessa? Räcker det med återfjädrande knapp i brytaren?? Eller måste det vara en sep dimmer?
Alltså a collection led 7 w från ahlsell
 
Andreas_Hansson skrev:
Har köpt mycket led downlights från ns effektivare energi och är mycket nöjd med ljuset på dom.
Dom jag köpt från Kina gnäller frugan på :(
Min uppfattning är den omvända.
Kineserna ligger långt före tycker jag.
Om jag jämför de kvalitetsled jag köpt i Sverige mot de kvalitetsled jag köpt från Kina, så är Kinesledarna bättre.
 
Kan du utveckla lite? Vilka LED är det du testat?
 
Hej! Har en fråga som är väldigt off topic men vet inte vart annars jag ska ställa den eller vart man startar en tråd.
Vi är några kompisar som bygger en husbåt och ska ha downlights i den. All el kommer drivas av ett bilbatteri på 12v.
Min fråga är: Kan man köpa vilken spot som helst och skita i transformatorn eller måste det kopplas 220v i den?
(De flesta downlights ska väl ha 12v? Rätta mig gärna om jag har fel)
 
sblixten skrev:
Min uppfattning är den omvända.
Kineserna ligger långt före tycker jag.
Om jag jämför de kvalitetsled jag köpt i Sverige mot de kvalitetsled jag köpt från Kina, så är Kinesledarna bättre.
Vilka kvalitetsled har du köpt i sverige?
 
På ett bilbatteri kör man inte halogen utan LED. Här är den lägre effekten av stor betydelse. LED drivs till största delen med strömbegränsning. 350, 500 eller 750mA är vanligast.

Vet att det finns små strömbegränsare att koppla till LED armaturen så den går att koppla till 12v. Detta borde bli den mest effektiva lösningen.
 
led-zep skrev:
Vilka kvalitetsled har du köpt i sverige?
Jag har en del olika ledlampor köpta i Sverige, men de som jag skulle kalla kvalitetsledar(de var dyrast) är osram och philips.
 
pelle242 skrev:
Kan du utveckla lite? Vilka LED är det du testat?
Jag vet inte riktigt vad det är du vill jag skall utveckla, men i Kina tillverkas väldigt många led och de har stor kunskap och erfarenhet kring detta, vilket jag tycker visar sig i produkterna.
Utbudet är långt mycket större än i Sverige.
Däremot så är det svårare att hitta de lampor som man vill ha då de flesta inte har tid/råd med en resa till Kina och via nätet så missar man många faktorer.
 
Jag menar exakt vilka LED du jämför. Om du verkligen hittat några kinesiska guldkorn så är det intressant att veta. Väldigt många som köpt LED från kina har ju inte den erfarenheten.
 
pelle242 skrev:
Jag menar exakt vilka LED du jämför. Om du verkligen hittat några kinesiska guldkorn så är det intressant att veta. Väldigt många som köpt LED från kina har ju inte den erfarenheten.
Precis min uppfattning också vilket gör mig konfunderad.
Jag funderar på om dessa personer inte hittar några led som duger i Sverige heller(de är ju inte samma som halogen) eller om de köpt billiga Kinalampor som varit dåliga.
Alternativet skulle vara att jag inte delar normalsvenssons uppfattning om vad ett bra/behagligt ljus är:screwy:
 
PAF skrev:
Vet att det finns små strömbegränsare att koppla till LED armaturen så den går att koppla till 12v. Detta borde bli den mest effektiva lösningen.
Eller så köper man 12V-LED i stället för konstantström.
 
sblixten skrev:
Jag har en del olika ledlampor köpta i Sverige, men de som jag skulle kalla kvalitetsledar(de var dyrast) är osram och philips.
Och dom var sämre jämfört med?
 
led-zep skrev:
Och dom var sämre jämfört med?
I princip alla led jag köpt från Kina. Men de har ju inga namn som jag kan vare sig skriva eller uttala;)
(Tror jag lagt en länk i tråden om kinaspottar om du vill ha exakt modell)
 
sblixten skrev:
I princip alla led jag köpt från Kina. Men de har ju inga namn som jag kan vare sig skriva eller uttala;)
(Tror jag lagt en länk i tråden om kinaspottar om du vill ha exakt modell)
Bara nyfiken vad som slår en philips master led.
 
Ja, intressant om importerade "Kina-LEDar" ska vara bättre än många svenskasålda LED-spottar som jag kan nämna..

Ahlsells aLED5 och aLED7i är av bra kvalité. Det ska vara Designlight som tillverkar dom åt Ahlsell och det är ett bra märke.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.