Min fru och jag har precis köpt en villa och den värms med en kamin. I källaren finns en gammal panna som värmer vattnet till huset med el, men det går även att elda ved i pannan :) Jag gillar att elda och jag tänker ha någon till att koppla en ackumulatortank till pannan så att vi kan få varmvatten genom att elda ved. Pannan har en liten plutt tank på 25 liter i dag, så det är ingen vits att elda ved i dagsläget men om man ansluter en större tank till den så...Frågan är bara hur stor tank rekommenderar ni. Vi har alltså tänk att enbart lagra värme för att få varmvatten i tanken. Själva huset värms med en kaminen. Jag hoppas att ni förstår frågan. Värt att nämna är att vi gillar att duscha varmt länge och att vi har planer på att bli minst 4 personer i hushållet så småningom.
 
Vad heter pannan? Låter som en kombipanna, som är värdelös att elda ved i. Tanken på 25 liter är troligen expansionskärlet. Räcker kaminen för värmen inomhus? Är ni nöjda med att elda hela tiden för värmen?

Skulle tro att i nuläget är det billigaste ni kan göra att installera en LLVP i bottenvåning och en eldriven vvb och att fortsätta elda i kaminen. Om kaminen är gammal så kanske en modernare vore en bra investering.
 
Vi vill inte ha en värmepump de går ju sönder hela tiden..

Ja kaminen räcker och är ny och fin...ja det är en kombipanna...

Jag vet inte vad kombipannan heter, men vi kan väll döpa den till Bôrjô ;) Den är från 60-talet och är således bygd för att hålla.

Hur stor tank behöver vi? Vi ska bara värma trappvatten till 4 personer.
 
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Kombipanna från 60-talet är inte tänkt för att värma ett hus utan en nödlösning om oljan skulle ta slut. Vat ingen som eldade ved i kombipannor på 60-talet då oljan var så billig.
Acktank är olämpligt att koppla till en kombipanna eftersom förlusterna blir för stora. Till acktank ska man ha en laddpanna med ca 40-50 liter vattenmängd.
Värma varmvatten med el i en kombipanna är stort slöseri då det mesta av värmen blir förluster.
En elektrisk varmvattenberedare är att rekommendera.
Finns det inga värmeelement kopplade till kombipannan så du slipper sitta som Fred Flinta och stoppa ved i en ohälsosam kamin. Särskilt om du ska ha tillökning i familjen är det ju dumt att ständigt ha dessa cancerogena gaser i bostaden som vedeldning ger.
Det enda en kombipanna kan duga till idag är pelletseldning och då fungerar en del kombipannor förvånansvärt bra. Nu är den från 60-talet så kosta på den någonting ska du inte göra.
 
Det är inget fel på kaminen den räcker var inte oroliga, det är bara mysigt att elda, huset är mycket väl isolerat, och jag tror inte att det blir cancerogena gaser i luften av den.

Det är alltså bara frågan om att värma tapp vatten med pannan....hur stor tank behöver jag om?
 
För tappvarmvatten behöver du troligen ingen tank för pannan innehåller 200 liter i sig. Antingen sitter det en förrådsberedare i eller så är det en kopparslinga men kombipannan i sig innehåller alltså tillräckligt mycket vatten för att tappvv inte skall vara ett problem. Däremot är ekonomin kass så du tjänar på att stoppa in en el vvb. 100-300 liter kapacitet är väl vad man brukar ha beroende på hur mycket man förbrukar.
 
El är inget alternativ...det är roligare med ved. Ni tycker alltså att jag ska köpa en ny vedpanna som enbart har som syfte att värma tapp vatten.

Sluta tjat om värmepumpar och annat...Om ni vill diskutera hur bra det är med värmepumpar och eluppvärmning av trappvatten så starta en annan tråd...tack :p
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Du får förstå att folk här gör sitt bästa för att hjälpa dig och det baseras på vad genomsnittshusägaren tycker. Och värma tappvarmvatten med ved är vansinne. Värma huset javisst men du tjänar aldrig in en vedanläggning jämfört med elvvb om du bara skall värma tappvarmvatten.

Så min rekommendation är då att du köper en vedanläggning som värmer huset och på sommaren eldar du bara 2 ggr i veckan och värmer tappvarmvatten men då har du också centralvärme på vintern.

Detta gör din kamin rätt värdelös så du kanske inte gillar detta. Ett alternativ är att stoppa in en pelletsbrännare i kombipannan men du lider fortfarande av dålig verkningsgrad.

En möjlig lösning kan ju vara att slänga ut kombipannan och stoppa in en liten vedpanna eller vattenmantlad kamin och en liten ack på 500 liter som bara används för att värma tappvarmvatten men som då också kan mata radiatorerna om det blir så kallt att kaminen inte räcker. Tror inte det går att komma å mycket längre.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Kaminen är mysig även om den inte fyller någon annan funktion....men visst vore det kul/skönt med en rejäl vedpanna. Men om ni alla har rätt kanske vi har en ursäkt att installera en ändå :) Det känns dumt att ställa dit en liten vedpanna, när man ändå drar dit hantverkare, kan man lika hjärna fläska på.
 
D09
Ska du köra på vedpanna så ta en som värmer både hus och vv.

Och en så stor tank ni kan undvara plats för :) Hade jag kunnat avvara plats för ytterligare 4m3 till så hade jag gjort det :)
 
  • Gilla
exerg och 2 till
  • Laddar…
Finns det vattenburet system i huset?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ja huset har vattenburen värme...ska bli kul det här men egen vill tack tack alla
 
Lycka till! Tänk fritt, stort, okomplicerat och bekvämt vad gäller ved. Sök i gamla trådar här på forat och fråga på!

Hyltran från Veglemyren skrev:
Värt att nämna är att vi gillar att duscha varmt länge och att vi har planer på att bli minst 4 personer i hushållet så småningom.
Glöm inte att jobba på det där sistnämnda.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag fattar inte, först skriver du att huset värms med en kamin, och nu plötsligt har huset vattenburen värme??
då ändras ju förutsättningarna ganska radikalt.....
en ny schysst vedpanna och ca 3m3 acktankvolym är då mitt förslag, men det hänger ju också på hur stort huset är och hur ofta du vill elda.
 
bax skrev:
Jag fattar inte, först skriver du att huset värms med en kamin, och nu plötsligt har huset vattenburen värme??
då ändras ju förutsättningarna ganska radikalt.....
en ny schysst vedpanna och ca 3m3 acktankvolym är då mitt förslag, men det hänger ju också på hur stort huset är och hur ofta du vill elda.
Det finns ett vattenburet värmesystem men det användes inte av förre ägaren eftersom att huset har en så bra kamin. Han värmde tapp vattnet med el och det vill vi inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.