Vi håller på att bygga regelstomme för väggar och ska enligt ritning "ta upp hål för fönster och dörr". Och sen har vi försökt hitta information om hur detta hål ska vara beskaffat. Om fönstret är 1 meter * 1 meter inklusive karm hur stort ska då hålet vara - det framgår ingenstans! Det kan ju knappast vara exakt samma som fönster med karm... :)

Någon som vet eller vet nån länk där man kan få lite måttenheter på saker och ting?

 
Ska Du ta upp för ett fönster som
är 1*1 meter lägga på 2cm runt om
för inpassning och drevning.
Så hålet blir 1,04 meter * 1,04 meter.
Har Du beställda fönster och dörrar?
Dom kan använda modulmått.
Säger dom 1*1 meter så kan karmen vara
0,97*0,97 meter.

Mvh Putte
 
Tack!

Jag tänkte nåt sånt, men enligt nån ritning jag hittade så har de gjort extrabredd med hela 45 centimeter, det tycker jag är jättekonstigt - vad ska de ha där - en brädgård? ;)
 
Extrabredd på vad med 45 cm? :cool:
 
Det är jag som var lite trött i huvudet tror jag, 4,5 cm skulle det vara... det var ju lite skillnad det ;D
 
Ett 10*10 fönster är som regel 985mm*985mm finns även tillverkare som har 80mm mått dvs 980*980. I modulbyggda hus så ligger reglarna dikt an fönstret ofta med en skumgummiremsa emellan bara. Mitt förslag är att göra hålet 1010*1010 så har du drevmån antingen med drevremsa eller skum. Samt justermån för fönstret.

/Staffan
 
Har du specialbeställt så kolla upp med beställaren, jag satt in fönster 11*10 å dom var specialbeställda å dom var 11*10, men i vanliga fall är dom ca 15 mm mindre än bestälda mått. men detta gäller inte dörrar men en bra drevmån som någon skrev är ca 1-1,5 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.