Hej,

Jag köpte en ny taklampa som jag kopplade in i ett tidigare oanvänt takuttag. Tyvärr så verkade uttaget vara strömlöst :( så jag skruvade ut det infällda uttaget och såg med hjälp av elpennan att det finns ström till uttaget men på "lampsidan" kom det inte ut någon el?!

Jag testade att köpa ett nytt takuttag men med samma resultat :(

Tillhörande strömbrytare går till två andra takuttag som båda fungerar som de ska. (Även det fungerande uttaget reagerar på strömbrytaren men den får liksom inte igenom strömmen till vidare till lampan).

Lampan är provad i andra uttag och fungerar som den ska.

Finns det någon vänlig själv här inne som sitter på någon möjlig förklaring mån tro? :p

Mvh
Adam Hardarson
 
Är det ett gammalt uttag med tre hål? Dvs att det spelar roll hur du vrider lampkontakten.
 
Nej, i det är en "pinne" i jorden
 
Tack för snabbt svar förresten :)
 
Nu testade jag att kolla faskabeln som går till uttaget och innan jag kopplade in taklampan så var där ström men efter jag kopplade in lampan så försvan strömmen från faskabeln.... :/

Är inte det väldigt konstigt??
 
E
Du måste mäta spänningen i uttaget. Med hjälp av en spänningsprovare eller multimeter. "Elpennan" kan du lämna som elektronikskrot på återbruket.
 
  • Gilla
Lundmak
  • Laddar…
Det finns en naturlig förklaring - att lamputtaget inte är inkopplat, att "faskabeln" ligger lös någonstans i en dosa. Intilliggande kablar kan då via kapacitiv koppling få din penna att lysa för denna oinkopplade ledare. När du kopplar in lampan "nollas" ju denna, och då reagerar inte pennan längre.

Så du behöver titta i dosor för att se var denna ledare kommer ifrån. Kanske är den inkopplad i en strömbrytare som du glömt?
 
Det verkar som du har rätt :)

Med det i bakhuvudet så testade jag "skrotpennan" igen och försökte isolera "faskabeln" och jämförde den mot andra strömförande och även om den ger utslag så är den mycket svagare än de andra!

Jag har mätt med multimeter i uttaget och bekräftat att det inte är någon ström där.

Jag hittar ingen lös kabel men jag har en strömbrytare som inte verkar gå till någon lampa överhuvud taget, ska titta närmare på den sen!

Tack för ditt inlägg!
 
Förresten Bo, du får gärna också förklara vad som menas med att den "nollas" när lampan kopplas in, jag förstår att strömmen då inte vandrar den vägen men varför blir det så? Om du har tid förstås... :)

mvh
Adam
 
Du har en ledare som hänger i luften - den är inte inkopplad mot något i endera änden. Men den ligger uppenbarligen tillsammans med spänningsförande och kanske även strömförande ledare i samma installationsrör i väggen. Dessa kan då "ladda upp" din hängande ledare via induktiv eller kapacitiv koppling. Om du har en multimeter (som har en ingångsimpedans på 10 MΩ) så kan du mäta upp kanske 150 V i denna ledare, och din faspenna lyser. Men det finns ingen energi i ledaren så det är ofarligt att ta i den. Du kan jämföra det med statisk elektricitet.

Om du nu kopplar in din lampa till denna ledare så kommer den i praktiken att jordas via lampan eftersom den är inkopplad mot neutralledaren på ena sidan - din fasledare hänger då inte i luften längre och har tappat sitt elektriska fält.

Hoppas det var begripligt - det är knappt jag förstår själv vad jag skriver :)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack, fullt begripligt och mycket utförligt! :)

Alltid lika kul att lära sig nya saker!

Ha en fortsatt trevlig kväll du och alla (om någon) som läser detta!!

/Adam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.