måste byta ut staketet å farsgubbens tomt..stående staket på 1200 kvm.. (tätt stående brädor) det håller på att rasa ihop..spikarna är sönderrostade...kan någon säga ett staket av något material som är underhållsfritt (mer eller mindre och inte kostar så satan mycket)...tjärat trä eller vad kan man tänkas göra?
 
Ett staket av tryckimpregnerat virke borde väl fungera? Finns i färdigspikade sektioner, eller så köper du lösvirke och gör ett eget.
 
"Häststaket": trästaket, men utan de stående ribborna. Bara stolpar och liggande reglar. Annars tycker jag att val av staket beror en del på omgivningarna: är det ett ensamt hus på landet, eller mitt i ett villaområde? Är det en pedantiskt skött trädgård, eller en skogstomt? Är det en skogstomt på landet så kanske det räcker med ett ståltrådsstaket. Är det mitt i ett villaområde så kanske några av grannarna har staket/häckar så att du inte behöver sätta upp nytt staket på alla fyra sidor av tomten. Grannarna kanske har synpunkter på vilken storts tomtgränsmarkering det bör vara och är villiga att delta i arbetet/bekostandet.
 
Det finns många varianter på färdiga längder att köpa. Jag bytte vårt fallfärdiga staket förra sommaren. Jag försökte mig på att hitta bra längder som skulle passa mot befintliga stolpfästen men det sk-t sig. Så jag köpte ett gäng med bräder. Farsan hjälpe mig att såga till allt, vissa skulle dessutom snesågas i ett slags "vågigt" mönster..... Jag tror det gick åt ca 300 spjälor allt som allt. Vi bjöd in några kompisar hjälpte till och måla hela klabbet också.... Det var fruktansvärt drygt men det blev betydligt snyggare än färdigköpta längder...

Undrar varför det heter snickarglädje...... :D
 
Hemmakatten
Vi byggde 40 meter staket förra året tillsammans med grannen. Staketet är högt, ca 1,80, spjälstaket med ca 3 cm mellanrum och sågade topiga ändar. Vi byggade i tryckimpregnerat. Själv sågade jag alla brädor, ca 400 st :D. Maken o grannen grävde o gjöt plintar o satte upp bärlinorna o skruvade (med skruvdragare) fast brädorna. allt detta gjordes på en helg, kostnad ca 3.500:-. Att måla är overkill tycker jag (om det nu inte är så att det verkligen måste till för att passa in). tryckimpregnerat står sig många, många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.