Hemmakatten
I år ska det banne mig bli av att skaffa värmare. Hade en hög gasolvärmare för många år sedan, köpt på en mässa och var en av de första som fanns på marknaden, men den gick sönder och är kastad.

Vad väljer man idag? Har dels en uteplats utan tak dels en uteplats under tak. Vi utnyttjar båda mycket.

Uteplatsen utan tak är någorlunda skyddad mot vindar utom västliga. Funderar på höga terrasvärmare, gasoldrivna. Hur många behöver man, 2 st? till stort runt bord med plats för 8 perosner. Behöver man extra benvärme?

Den andra uteplatsen är under tak med en sida mot vägg, tre öppna sidor, mer utsatt för vind och det tenderar att bli blåsigt. Har funderat på infravärme i taket, men är de inte ganska fula?.Takhöjd 240-280cm. Gasolvärmare måste väl ha en visst utrymme ovanför mot brännbar yta? Benvärmare kanske man kan ha inravärme eller? Långsmalt bord som rymmer 8-10pers även om vi oftast är färre.

Andra hälften har hela tiden hävdat att en extra tröja är gott nog, men i år blir det jag som bestämmer att inköp skall göras.

Vad finns på marknaden idag? Nåt nytt? Hur har ni löst värmen på uteplatsen? Vad har ni för produkter?
 
Min erfarenhet av gasolvärmare är att de inte ger så bra energiutbyte. En stor del av värmen hamnar någon annan stans än på de som fryser. Dessutom måste det vara helt vindstilla för att värmen inte ska blåsa bort.

På en del uteserveringar har jag sett lampor som er ut som halogenbygglampor men ger mer värme än ljus. Den värmestrålninge känns som att den träffar kroppen mer och inte värmer luften lika mycket hur det nu går till.

Kanske jätte dyrt, har ingen aning men jag tycker de värmer mer än gasol
 
De jag sett har haft glas som en lampa men det kan ju vara samma princip med kortvåg värme. Den i länken var ju inte helt billig....
 
Jag har varit o känt lite på värmen på olika värmare på Hornbach.
Dom två översta på bilden, märket Alf, gav väldigt värme och väldigt svagt ljus.
ImageUploadedByByggahus.se1394822369.995502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.