I tisdags hade jag en sotar som inspektera skorstenen och dömde ut den helt . Jag har 4 kanaler som alla är täta av fågel bon, den har stått oeldad i 4 år, innan dess eldades det i en panna flitigt med anmärkningen att det va mycket tjära i skorstenen.

Huset är från 1827 så det är ju en rejält gammal pryl när den nu är byggd.

Sotarn tyckte att vi skulle riva ner så långt vi orka och bygga nytt. "Skorstenen som den är i dag är
helt obrukbar."

Idag kom två nissar från ett företag som håller på med skrostenar och dom sa raka motsatsen.... att det skulle gå att glitgjuta etc. Dom tyckte inte ens att jag skulle plocka skorstenen ovan nock för att det va så fin sten.

Det kan ju tilläggas att det va sotarn själv som rekomenderade att jag skulle konsultera med detta företag.... .

vad göra?? Inser ju att firman inte tjänar på att dömma ut skorstenen utan vill ha jobb att grejja med den... så.. sotarn känns mer objektiv
 
Ja, båda kan ha/har rätt.
Om det finns fågelbo i pipan måste detta rensas innan du kan elda - där har sotaren rätt.
Om putsen på skorstenen (på vind och neråt) är defekt/dålig kan detta bättras.
Om fogarna i ovan nock är dåliga så kan dessa rensas och fogas om.
Och ja, glidgjutning kan fungera. I en annan tråd här på forat har någon noga beskrivet hur man gör det själv om man har lust.
Jag skulle nog valt ett rostfritt flexibelt insatsrör om det varit mitt hus men det är ju upp till var och en.
Oavsett åtgärd så måste sotaren godkänna arbetet innan skorstenen tas i bruk.
 
jo så är det ju att sotarn måste godkänna allt men det kan ju ändå vara så att det är en kass skorsten som man gett lite konstgjord andning på om man säger så. JAg kommer inte betala massa pengar för att låta någon glitgjuta eftersom man som du säger kan göra det själv. Det är dock ett jäkla meck ändå så jag vill ju inte göra något som sedan ändå behöver rivas ner.

Att sätta in rör dömde både sotaren och firman ut som det dåligt alternativ (för mig) pga det skulle bli sådan liten rökkanal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.