Hej

Intresserad av ett hus med delvis lågt i tak, kan inte riktigt måtten över hela huset men säg att det handlar om ungefär 2m i tak på vissa ställen. Viss förbättring finns - att takbjälkarna är frilagda.

Det handlar om ett ett torp i ett 1.5 plan med vissa delar utbyggda och då med bra takhöjd. Men själva "stommen" ingång/hall/kök har lågt i tak.

Hur ska man ställa sig till det i ett ev kommande köp?

Värdera så att man lägger ett lågt bud?
Ta hänsyn till att höjden ökar överlag i våra hus och avstå för att huset kommer minska mer och mer i värde?

Fördelar att det kan anses som pittoreskt och öka i värde?
Fördelar med god energi-förbrukning? Eller försumbart?
 
Det är väl också lite samma frågeställning man har vid buller, ljud, ljus och andra moment som man kan störa sig på till en början. Vänjer man sig?

Eller det kanske är det omvända, att man först ser det som mysigt men ju mer tid man bor där - ju mer stör man sig på diverse anpassningar man måste göra. Taklampor, garderober, bokhyllor etc som inte passar.

Vad är era erfarenheter?
 
I ett torphus ser jag det som en del av charmen att det är lågt i tak. Inget som jag tror påverkar värdet negativt. Förutom om det kommer väldigt många 2 metersmänniskor på visningen :) samtidigt finns det nog många köpare som är ute efter "torpkänslan" och blir den låga takhöjden ett + tror jag
 
Redigerat:
Det är en stor skillnad på 1,95 och 2,05 i takhöjd. Jag har bägge, och under 2m är inte bra.
 
Jag har ca 2,05 i källaren och det är okej tycker jag, dock har man ju inte samma krav med lampor och möbler där nere.
 
Vi har ca 2 m takhöjd mellan takbjälkarna och ca 1.90 m under.
För oss som är normallånga, dvs <180cm så funkar det. Är man klart över 180 cm så kan man fundera på saken.

För oss är det mysigt och hemtrevligt. Skulle jag bygga nytt hus så hade jag inte velat ha det nämnvärt högre - hade nog siktat på 2 m under bjälkar och 2,1 m emellan. Fullt tillräckligt. (Jag vet att BBR inte accepterar det och ur försäljningssynpunkt för ett nytt hus begränsar låg takhöjd förmodligen antalet spekulanter.)

Dock fungerar det relativt dåligt t ex med taklampor. Vägglampor är bättre.

Våra Billybokhyllor fick jag kapa ett par cm på sockeln, och sedan bygga ihop dem stående. Aningens meckigare än vanligt, men å andra sidan kan de inte falla framåt.

Huruvida man vänjer sig är svårt att sia om. Vissa saker vänjer man sig vid, medan andra är som ett gruskorn i skon - det blir bara värre. Tycker man om det från början när man kliver över tröskeln så går det nog bra, reagerar man det minsta negativt så är det nog bättre att se sig om efter annat. Har man dunkat huvudet i en dörrpost flera ggr på rel kort tid så kommer det nog inte att fungera...
 
Bor i 1800 tals torp. Har 1,9 - 2,2. In i sovrummet har jag däremot en balk på 1,8.
Jag skulle säga att det bara är problem där de boende slår i huvet, lågt i tak är charmigt. Men gå rakt i en balk som är 2 cm för låg... då är ingenting charmigt eller mysigt. Det finns nog inget som gör ondare. Hellre 20cm för låg.
 
O
Frågan hur man värderar att hus med lågt till tak är tycker jag lite är frågan om man ser glaset halvfullt eller halvtomt....
Tror inte det behöver påverka slutpriset , men man vet aldrig naturligtvis...
Men troligtvis så har huset några år på nacken och då spelar det nog ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.