Har precis blivt ägare till ett renoveringsobjekt :eek: och har fått denna panna på halsen. Nu är den inte direkt svår att förstå sig på men jag skulle vilja kolla upp en del saker.

Pannan skall ersättas av en bergvärmepump så fort som ekonomin tillåter.

Pannan går på el för tillfället eftersom oljan är slut. Temperaturmätaren uppe till vänster visar ca. 60 grader och det har jag tolkat till att är VV? Sedan finns det två mätare som går värmesystemet och de visar 35-40 ut och ca. 5 grader mindre på retursidan (lite beroende på hur jag shuntar) (ratten längst ut till höger där bak)

Dock klagar frun på att det är lite kallt vatten i duschen... jag har försökt att ratta lite på blandningsventilen för utgående varmvatten (ratten lite till höger om mitten på framsidan) men tycker inte att det har så mycket effekt.
CTC1200Family.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • CTC1200Family.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC1200Family2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du måste höja temperaturen i pannan, missminner jag mig inte så är det en värmeväxlare i den som agerar varmvattenberedare (så är det i våran ctc 1100).
vrid på vredet med en blixt på så höjer du tempen, vi behöver ha runt 70 grader för att kunna duscha varmt o länge :)
 
Kolla även vad olja kostar så kan du skjuta upp bytet, finns firmor som demonterar villatankar och där man kan få utkört för 8-10kr per liter.
 
Passar renoveringsobjektet att värmas med värmepump? Hur många år ska du ha huset? Gör en kalkyl på hur många år det tar innan du tjänat in kanske 150000 för bergvärme, eventuell ombyggnad till golvvärme och mekanisk ventilation.
Den vanligaste lösningen när man ändå har en bra och nästan ny oljepanna installerad är annars att sätta en modern pelletsbrännare i pannan. Pengarna till bergvärme kan man investera och få avkastning på. Med en avkastning på 8000 per år lär bergvärmen aldrig komma ikapp kostnadsmässigt. Eller då amorterar man av vad bergvärmen kostar.
 
ha en sådan i ett hus som vi hyr, skulle aldrig vrida upp den till 70 grader, IGEN.
Nu kanske vår panna är i dåligt skick och från 2003, men elpatronen går konstant vid dessa temperaturer i pannan och resulterar i enorma elräkningar!

Köpe en pelletsbrännare omg, blir nog billigast i längden!

Som sir_daniel säger

Det är en kopplarspiral i en varmvattenberedare, i kopparspiralen strömmar de vatten du förbrukar på varmvattensidan, min erfarenhet är att den inte orkar hålla värmen särskillt länge med enbart elpatronen!
Hade vi ägt vårat hus så hade jag satt in pellets då detta går på denna panna!
 
tack för era kommentarer, jag har också själv tänkt i dessa banor. Pellets, återbetalningstid osv.

Nu är vi i en sådan situation att vi premierar enkelhet och dessutom kommer vi att bygga ett garage med golvvärme (50m2) som jag har tänkt att denna bergvärme även skall värma... Detta gör ju kalkylen en aning bättre. Ok, att kulvertar och dylikt är svindyrt men jag inbillar mig att pay-off tiden blir kortare.
 
...skall ju tilläggas att någon excel kalkyl på detta ovanstående svammel inte finns :D.

Vi är ute efter en lösning som är maximalt enkel att sköta samt driftsäker eftersom vi gärna även tillbringar längre perioder 4-5 veckor i stöten på varmare breddgrader.

I 3-5 års planen finns också ett takbyte/renovering och i samband med detta skall även utforskas om möjligheten att isolera taket utåt/uppåt/ovanpå. Detta för att slippa kallvindsproblematiken samt möjliggöra en annan planlösning på vindsvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.