Jag håller sedan en tid på att renovera tvättstugan. Bla. rivit ut en gammal sunkig tvättho, tänkte sätta upp lite nya skåp och bänkar.

Jag har även kaklat om en bit vägg, efter att ha murat igen en dörr. Jag övervägde att kakla om även väggen med bänkar, det nuvarande kaklet (vitt) är satt på 70 talet trodde jag. Huset är från 30 talet, men kraftigt ombyggt 1960 och 1976.

Förre ägaren har tagit bort en blandare och satt in bänkskåp 1991. Just de pluggade hålen efter blandaren gjorde att jag övervägde att kakla om hela väggen. Den är 330 cm lång. Finns även en blandare vid tvätthon. Den positionen har jag tänkt återanvända, med en ny rad bänkskåp och en liten diskbänk, isället för hon. Men jag bestämde mig för att kaklet såg OK ut och det var för mycket jobb att göra om.

Nåväl häromkvällen höll jag på att sätta upp skåp. IKEA har ju numera ett system med en metallskena man sätter på väggen, och hänger skåpen på den.

Andra hålet jag gör i kaklet för att skruva upp skenan, då kommer det ut vatten ur hålet. Jag har träffat röret som går till den pluggade blandaren. Jag antog att rören var tagan ur drift, eftersom det finns några gamla rörändar som sticker ut uppe vid taket i hörnet där alla rören kommer in. Detta är även "pannrum" med bergvärmepump, så det finns mycket rör uppe i hörnet.

Detta hände sent på kvällen. Jag lyckades bila ett hål i väggen och frilägga läckan, 22mm kopparrör. Inget jag har kopplingar för i "bra att ha lådan". Men lyckas få en slangklämma runt röret, och petade in gummit från en cyckelringklocka (det där som ligger under klämman mot styrstången). Och till min stora förvåning blev det tätt. Klart frestande att bara spackla igen, det är ju tätt.

Men näe det får nog bli nytt kakel på väggen, röret jag träffade går horisontellt precis på den höjd jag skall skruva upp skenan, och det skall sitta minst 11 skruv rakt in där röret sitter. Så det måste bort.
 
Hmm...inga bilder...har det verkligen hänt då? ;)
 
Nu blir jag orolig inför bygget av tvättstuga som blir i gamla oljepannrummet :) numera fjärrvärme
 
Lokalisera rören!
 
Efter första gången man har borrat hål på vattenledningar i väggen, så skaffar man sig en regel/el/metallsökare. Så var det iaf för mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.