Vi har ca 3 meter i tomtgräns där det är helt öppet mellan oss och grannarna. En liten nivåskillnad som markeras med en mur. Vi har känt efter i marken men det verkar vara väldigt mycket sten eller rötter, man kommer liksom inte ner mer än 10 cm.

Så att sätta häck känns uteslutet eftersom det inte går att komma ner i marken.

Min fundering i nuläget är att mura upp ytterligare en liten mur på vår sida (max 50 cm hög, tror lägre) och så fylla med jord så att det blir som en enda stor planteringslåda..... Ca 3 meter lång och 40 cm bred/djup. Höjd ca 40 cm.

Vad tror ni om att sätta en spaljé och så någon klätterväxt i detta som alternativ till häck?
Funderingarna går mot murgröna och kanske något blommande i kombination.

Andra förslag eller kommentarer mottages tacksamt :)
 
Vill ni prompt sätta häck/gräva er neråt så kontakta en torrsug, (you tube bla) dom kimmer garanterat ner även om det finns rötter eller sten. Jag ska själv ställa upp en armeringsmatta med klängerväxt i mot kortsidan av våran altan i sommar som en "naturlig" klättervänlig avgränsning :)
 
Nja, vi måste inte ha häck där. Men någon form av avskiljare vill jag allt ha. :) Jag var faktiskt lite inne på armeringsmatta jag med.
 
Kolla in pilstaket/häck. Det blir lite som ett mellanting. Man köper pil som sticks ner i jorden och "flätas" ihop. På så sätt får man ett växande staket/spaljé.

De visade detta på Äntligen hemma för länge sedan, sök på tv4.se.
 
Växtval beror ju också på jordmån, läge (N, S, O, el V) och växtzon (VG varierar väl mellan 2-5?).
 
Det är N/O läge och vi har väl växtzon 3 eller 4 här...
 
Det är ju helt klart en av de kallaste och minst soliga delarna av tomten. Tyvärr.
 
Murgröna trivs i skugga. Är lite osäker på om den klarar zon 4?
Är det sol lite högre upp så skulle kanske en klematis klättra upp och blomma på toppen?

Så finns det ju kaprifol och klätterhortensia, men båda vill gärna ha sol.

Pipranka ger en grön vägg. Vet dock inte hur den ser ut på vintern.
 
Jag fick en strålande idé nu på morgonkvisten... ;)

Visst skulle man väl kunna bygga en stor odlingslåda istället för att mura? Behandla med sioo på utsidan och plasta på insidan så att träet skyddas lite. Ner med armeringsmatta + ett par stolpar för att hålla på plats (stolparna skulle man till och med kunna bygga in i odlingslådan tänker jag...)

Klematis tycker jag är fint. Det verkar ju finnas varianter som ska funka... Nu är det ju ingen mörk del av trädgården, men direkt sol har den ju bara på morgonen och förmiddagen. Kaprifol skulle jag tycka mycket om, det är himla fint. Får googla lite till... Och så nån underplantering som kan komplettera.

Bygga en låda känns ju i alla fall som en ganska enkel lösning.
 
Det är klart att du kan bygga en odlingslåda. Täck hellre insidan med markduk än plast annars blir vattnet stående i lådan. Precis som du säger kan du skruva stolpar i lådan alt fästa armeringsnät. Jag skulle undvika impregnerat virke men den virkesrad som är mot backen kan ju med fördel vara det. Bygg, fota och visa oss när du är klar. Lycka till!
 
Jag hade inte tänkt mig att bygga en hel låda med botten, utan snarare något i stil med pallkragar som ju är öppna neråt. Verkar det fel? Eller menar du helt enkelt att den nedersta raden skulle kunna vara impregnerad (och i övrigt så som jag beskrivit det ovan)?

Hade bara tänkt täcka sidorna med plast, men markduk av något slag är kanske bättre. Neråt blir det markduk.
 
Ja just som en pallkrage men den del som är mot marken får längre livslängd om den är impregnerad men men inte så bra nära växterna. Är ingen expert men plasten på sidorna kan ju göra att det blir väldigt varmt i lådan - och det är ju bra för vissa växter och sämre för andra. Hoppas ngn bättre vetande kan klargöra detta. I botten def markduk som du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.