Min fundering är hur vi ska gå till väga för att få vår tomt insynsskyddad...

Vår tomt (och grannens) är upphöjd och sluttande. De har ett gunnebostaket som går runt hela deras runt, men ja, man ser ju rakt igenom. Noll insynsskydd. Vi har en relativt smal och lång tomt, och då ingen del av vår tomt är insynsskyddad känner jag mig som att vi sitter på ett podium hela tiden.

Jag skulle vilja sätta upp en häck mot grannens tomt, har funderingar kring thuja eller bok. Alltså, helst något som behåller bladen eller är vintergrönt, samt går att hålla smalt. Jag skulle vilja ha upp häcken till nånstans mellan 150-200 cm.

Hur gör man? Ska man vara tvungen att sätta häcken en meter in på vår tomt så att det går att komma runt den för att klippa, eller räcker det med ca 50-60 cm och så klipper man ifrån grannens tomt? Trevlig granne, men vi har bara bott här ett år så vet inte hur de skulle reagera på nåt sånt.

Jag är inte jättesugen på att kapa bort en såpass stor yta av vår tomt, samtidigt som jag inte vill vara till besvär för grannen.

Hur skulle ni göra? Ska väl snacka med grannen innan vi bestämmer nåt, men vore trevligt att höra lite fler erfarenheter och åsikter först...
 
Självklart höra med grannen! Han kanske vill köpa upp sig på halva häcken o riva staketet om ni har tur:) eller om de e en trevlig granne klippa från hans sida! Och sista alternativ är ju en bit in på tomten.
 
Precis, kolla med grannen. Grannen kan ju också vara intresserad av insynsskydd.
 
Tänk till en gång! Ni kan problem om ni får nya grannar som inte gillar att ni sköter er häck från deras tomt. Räkna krasst med att häcken sköts från er sida.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Jag pratade med dem för några dagar sen och de är faktiskt inne på att riva bort staketet och dela på kostnaden för att sätta en häck. Helt fantastiskt!
 
Ett alternativ om man vill ha det smalt är att sätta upp en spaljé och plantera klätterväxter, det har vi gjort på vår framsida mot gatan där vi vill ha högt, bygglovsfritt och snyggt. Vi har planterat murgröna, klättervildvin och alpklematis. Klättervildvinet växer bäst och kommer väl att ta över allting så småningom.
 
B byggankan skrev:
Ett alternativ om man vill ha det smalt är att sätta upp en spaljé och plantera klätterväxter, det har vi gjort på vår framsida mot gatan där vi vill ha högt, bygglovsfritt och snyggt. Vi har planterat murgröna, klättervildvin och alpklematis. Klättervildvinet växer bäst och kommer väl att ta över allting så småningom.
Har du möjlighet att ta en bild på hur
Ni gjort med spaljén? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.