sitter och funderar, mitt garage mått blir 10.2x7.8m minus väggarna då. Tänkte om jag vill ha i garaget öppet till nock för att kunna lyfta bil , den längden kanske är då 6-7m eller nåt sen kanske 2-3m vill ha ett loft för att kanske kunna förvara saker eller nåt annat. Men måste man nå stolpar eller nåt mitt i garageytan som blir ivägen för att hålla upp tak?loft? vill ju fortfarande ha alla golvyta ledig.
om ni förstår hur jag menar?
 
Man måste inte. En balk rätt dimensionerad klarar de måtten.
 
Köp takstolar som är byggda för dom kraven du har så är de ju inga problem, eller som ovan skrev en balk som avväxling.
 
ok, då vet jag. tack för svar.
 
Har 10,8x7,20 med övervåning utan stolpar eller balk.
Takstolarna sitter på cc600 och är förstärkta i underramen.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Har ca 10x12m med öppet upp i nock på del av taket och loft på resten. cc1200 på takstolarna, dessutom ett valmat tak.

Om du köper färdiga takstolar så gör din leverantör hållfasthetsberäkningar och dimensionering åt dig. Sedan finns det info på traguiden.se om hur grova reglar du behöver i väggen. Klenare än man tror ;)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
så bra, tack för svar, då var den saken löst då. =)
 
Mina takstolar kommer från Rättviks Takstolsfabrik (AB Karl Hedin).

Dom räknade och skickade förslag, och höll lev. tiden på dagen eller om de tom. var 1 dag tidiga.
Helt ok pris och i mina ögon väldigt hjälpsamma och trevliga. :)
 
jo hedin gjorde jag en koll med förut på vanliga och ska nog göra en koll men jag ska nog som sagt ha upp i nock stor del av garage sen ett loft på resten, känns som man kan får lite förvarningsyta på sånt vis. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.