Vi tittar på 60-tals hus i ett område där alla hus har blåbetong. Ligger i Stockholm så budgivningar drar iväg oavsett radon eller inte.

Radonvärdena varierar i området mellan 230-700.
Nu är vi intresserade av ett hus med 600 i radon.
Hur skulle ni värdera 600 radon mot radon 300?
Hur mycket radon rabatt kan man räkna med här jämfört med lägre radon hus?
Och varför varierar radonvärden i samma område på likadana hus?
Hur tänker ni?

Så tacksam för svar!
 
Den första frågan jag skulle ställt mig är och radonet endast kommer från blåbetongen eller om den även kan komma från undergrunden (grundläggningen)?

Är det markradon som tränger upp så kan man ju borra upp plattan och sätta en kanalfläkt som drar ur det mesta!

Gällande blåbetongen, är hela huskonstruktionen i blå betong eller är det typ bara ev. källardel? Markant skillnad i möjligheter till åtgärder!

Jag hade varit obekväm i såväl 300 som 600 (k?)Bq...

Men utan mer grundinfo tycker jag att det är svårt att ha en riktig uppfattning!
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Jag har för mig att runt 300 är gränsvärdet. Jag vet att om man vädrar så går värdet ner till nästan noll direkt. Nått form av fläktsystem är väl att rekommendera som håller ner värdet eller vädra ofta med korsdrag ;)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Tack för svar. Det är blåbetong i alla plan. Troligen inte markradon. Gränsen går idag vid 200 för radon.Det går att sanera med fläktar. min fråga gäller egentligen värdering av huset. Vad borde avdraget på köpesumman för radon vara?
 
Tjaaa. OM det går att få ned halten med fläktar, så borde väl värdeminskningen vara ungefär vad det kostar att installera fläktarna, och driftskostnaden för dem omräknat till kapital.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Vad är det för uppvärmningssystem i kåken idag?
Ofta löser du ju radonproblemet med en ökad luftomsättning/ventilation, ett följdproblem av detta kan ju dock vara ökade uppvärmningskostnader så det kan kanske vara värt att titta på något FTX-system som alltså återvinner värme...
Hade det varit lägre värden hade det kanske räckt att förbättra den befintliga ventilationen, men i detta fall vet jag inte...
Ska du pruta så tycker jag du ska fundera i banorna kring FTX och om du köper så gör du en riktig radonutredning med saneringsplan och hoppas att det går att lösa billigare ;-)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
De flesta radonåtgärder jag har hört talas om har legat i spannet 70-150 000:-. Men det beror så klart helt på var radonet kommer ifrån (mark, material, vatten) och vad som ska göras (FTX, sug, brunn, radontapeter, mekanisk frånluft). Med andra ord är kostnaderna för radonåtgärder ofta (inte alltid!) ganska marginella när man köper en villa i Stockholm (som ju ofta kostar från fyra miljoner och uppåt).

Saltis skrev:
varför varierar radonvärden i samma område på likadana hus?
Om det är markradon beror variationen helt enkelt på lokala variationer i marken (jordmån, berg, sprickor) och hur otät plattan/grunden är. Om det enbart är radon från byggmaterialet beror variationerna exempelvis på skillnader i ventilation, uppvärmningssystem, lufttryck vilket i sin tur (delvis) beror på hur de som bor där "lever" - dvs. hur varmt man har, hur ofta man vädrar, etc. Dessutom sköter husägarna radonmätningen själv, vilket innebär att mätningarna kan vara gjorda i olika rum (kontor i ena huset, gästrum i andra, sovrum i tredje) - och om rummen används på olika sätt kan också radonvärdena variera just pga användningen. Lokala skillnader mellan hus kan ju också helt enkelt bero på att vissa hus har gjort radonåtgärder medan andra inte har gjort det. Antar att du redan har koll på det, men här kan du söka på gjorda radonmätningar i hus i Stockholm: http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/E-tjanster/Radonmatning/
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ni bör värdera radon efter åtgärd att komma ner under gränsvärdet. Om det kostar 100 000 kr att installera en radonsug och fläktar och det löser problemet är det värdet. Sen spelar det ingen roll om det nuvarande värdet är 600 eller 10 000 Bq. Så det bästa är att be om en radonmätning med åtgärdsförslag, eller ta höjd för eventuell åtgärd när ni budar.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
100 tusen är ju en skitsumma på ett hus i Stockholm idag. Vad kostar nytt tak? Bara att inse att detta är ännu en sak som kostar. Jag hade nog snarare funderat på radonet i sig, kan ni tänka er att bo i ett radonhus överhuvudtaget? Eller kanske titta på ett annat område med mindre radon. Men sen har vi ju det här med budget, barnens skolor, pendling osv. Men jag tycker ni skall titta på detta i första hand, dvs kommer ni att känna er obehagliga hela tiden när ni bor i radon?

Rent sakligt hade jag betraktat detta som ännu en sak man sätter upp på "måste-fixas-listan" i samma kategori som tak, kök, badrum, bergvärme, nya fönster etc, för utgiften i sig är ju inte så stor. Om det kostar 100 tusen att fixa radonet hade jag gjort ett avdrag på 50 tusen när jag jämför med andra hus. Ett FTX har ju lång avskrivningstid och ger bättre inomhusklimat jämfört med självdrag utan varm murstock (idag eldar man inte med olja, men kanske med pellets?) så när ni tagit investeringen har ni ju ett bättre hus som har ett högre värde. Så jag anser inte att ni kan pruta vad FTX kostar, det ingår liksom i standarden för den här typer av hus att det är radon.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ja haller med. Men hur varderar man den kanslomassiga kostnaden av radonhus? Alltsa hur paverkas priset?
 
Jag hade gjort en kalkyl utifrån vad jag tror huset är värt när det är iordninggjort/vad jag är villig att betala för ett "färdigt" hus och sedan räknat av de stora grejer som behöver åtgärdas.
Alltså:
För mig godtagbart slutpris
- kök?
-badrum?
-ventilation/radon
=BUD
Tar inte in löpande renovering av ytskikt och andra mindre kostnader :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Läs denna: http://www.stralsakerhetsmyndighete...ktablad_Vagen_till_ett_radonfritt_boende1.pdf

Om du är storrökare alltså så ökar risken för lungcancer (för det är ju det vi är rädda för) från ca. 10% risk till 18% risk vid 600 Bq. Är du inte rökare (har aldrig varit) ökar risken från 0,4% till ca. 0,6% vid 600 Bq.

Det är klart att risken för lungcancer ökar och radon är ju inte bra men riskerna är ofta överskattade.
Vi har blåbetong i vårt hus (lågstrålande) och vi hade 700 Bq vid en snabbmätning på markplan och något lägre i källare. Efter att jag lagt till tillluftsventiler och ökat utsugsfläkt lite samt målat nakna källarväggar har vi 120 Bq som högsta värde i källardelen. Markplan ligger nu på 80Bq efter långtidsmätning förra vintern...
Bara tillräcklig ventilation gör underverk!

Dock kan det vara knepigare om det är högstrålande blåbetong eftersom du då måste tapetsera med "skyddande" tapet och ev. kombinera med radon sug under plattan om det är mycket markradon. Det är omöjligt att säga på förhand men jag skulle inte vara så orolig, det går att fixa och kan du utnyttja det till att få ett bättre pris är det ju bara bättre! :)
 
  • Gilla
Docno och 1 till
  • Laddar…
O
Om det gäller att försöka pruta ner priset efter skrivet kontrakt så är jag inte så säker på att det går så värst bra. Jag som säljare skulle inte gå med på det, framför allt inte om det är känt.

Annars som köpare i den situation att man budar, då får man själv känna efter, den känslomässiga biten är omöjlig för mig att värdera det vet du bara själv. De faktiska kostnaderna för radonsanering, är annars en sådan sak man tar i beräkningen när man lägger sitt bud.

Men då de flesta som budar verkar vara totalt omedvetna om någonting när det gäller hus så kan priset dra iväg ordentligt. Det är aldrig bra för oss som tänker till före.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men då de flesta som budar verkar vara totalt omedvetna om någonting när det gäller hus så kan priset dra iväg ordentligt. Det är aldrig bra för oss som tänker till före.
Absolut, håller helt med. Men min erfarenhet vad gäller just radon är att folk som inte kan någonting blir livrädda av ordet, medan de som har ägnat ett par minuter åt googling (och alltså "tänker till före") ofta är betydligt lugnare. Ordet "radon" har potential att skrämma bort okunniga intressenter, medan besiktningsprotokollens anmärkningar på dränering, fönster, tak etc. går många obemärkt förbi. Okunskapen kring radon är skrämmande stor. Läste alldeles nyss en hemnetannons där mäklaren hade skrivit "radon finns". Herregud, radon finns överallt! Snittvärdet i svenska småhus är, enligt vad jag har läst, runt 140 Bq. Men ändå går folk omkring och tror att det finns radonhus å ena sidan och radonfria hus å den andra.
 
  • Gilla
Dalby60 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.