Flyttade in i Januari, under de kalla månaderna så lade vi tid på att måla om och fixa till det inomhus. Nu under vår/sommar så har vi dränerat om huset, tagit ner 4 stora träd och några små. Just nu håller jag på att breddar infarten, väntar in bärlager som är beställt dyker upp vilken dag som helst men har redan börjat planera nästa års stora projekt, då tiden går fort och bygglov kan ta sin tid.

Tomten är tillfixad för altanbygge. Nu ska vintern få göra sitt så det sätter sig och till våren så ska det börja byggas. Har en nära vän som är byggnadsingenjör/konstruktionsingenjör som kommer att hjälpa till med ritningar för bygglov.

Har som vanligt googlat, läst alla trådar jag finner intressanta och kollat på massvis med bilder för inspiration, men alla hus och tomter är ju olika så vill ha lite tips och idéer för att det ska bli så bra som möjligt.

Angående hur plintar och sådan ska sättas har jag koll på, det är mer utseendet på det hela. Jag fastnar väldigt lätt i 90 graders vinklar hela tiden, kanske man kan göra något annat. Alla tankar och idéer är välkomna vill ju att det ska bli riktigt grymt.

Katterna kommer förbli innekatter, så tipset låt de gå ut behöver jag inte :)

Såhär ser tomten ut i skrivande stund:
20130807_153226_zpsf986444c.jpg


Fotat från altandörren (trädet & komposterna har jag tagit bort) det kommer även att planeras en häck framför staketet i vår.
2013-06-29210153_zpsfb31eef1.png

Flygoto
flygfoto_zps8b8f0f25.png

Lite mått på fasaden:
ProjektAltan2013_zps6eafcaa0.jpg

Min idé, den högre delen kommer att bli galler på, sedan en dörr mellan uterummet och kattgården. Tanken är att katterna ska gå ut och in via våra fönster.
ProjektAltan5_zps28203c1a.jpg
 
Väcker liv i min döda tråd. Imorse lämnades bygglovet in, fått väldigt bra svar från de på mailen angående lite frågor jag haft. För första gången när jag har kontakt med någon på kommunen så får jag raka svar på frågor. Hoppas nu att det går fort så jag inte måste vänta en massa veckor på ett svar.

En ansökan om bygglov (bifogas) för altan/uterum ska kompletteras med
· Enkel nybyggnadskarta med åtgärden inritad och måttsatt till tomtgräns, beställs hos xxx xxx, Kart och GIS, tel xxx-xxxxxxx

· Fasadritningar, se bifogat exempel (Så här såg det ut)

· Planritning

Ringde till xxx och dagen efter så kom nybyggnadskartan på mailen, 1100:- kommer det kalaset tydligen att kosta.

Slängde ihop ett fint litet kompendium, laddar upp det här morgon (ligger på jobbdatorn).

Ritade om altanen säkert 60ggr och tillslut så hittade vi en lösning som vi båda kom överens om.

BygglovFasadmotVa3080st_zpsb9012132.jpg

BygglovfasadmotSo3080der_zpsfcadc7fd.jpg

BygglovFasadmotNorr_zps9e41e12a.jpg

Planlo3080sning_zpsd3c4fcef.jpg

Nu återstår lite andra saker, bland annat inköp av verktyg. Just nu lutar det åt en Bosch GCM 8 SJL & Milwaukee M18 BDD-402C en bekant på Tools som rekommenderar den.

Funderar även på att köpa jordborr från Jula, kommer bli en hel del hål som ska borras och tänkte sätta häck till hösten om det finns några pengar över så då kommer den till användning igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.