Hej

Någon som toppdressat hela sin gräsmatta, på ca 700m2 för hand, hur avancerat är det, tidsmässigt, lönar det sig ?
Skulle det fungera med återvinningsstationens kompostjord och lägga på 5-10mm av denna; vilket skulle innebära ca 5m3 jord ?

/M
 
A
Jag har gjort det. Åkte till grustaget och köpte släplass med dress-sand och körde ut det med skottkärra och borstade och räfsade ner det i gräsmattan. En del jobb, men man får motion på köpet.

Om det lönar sig är svårt att säga för det beror på hur underlaget ser ut. Har man lerjord ska det vara bra att dressa med sand, har man sandjord gör det antagligen mindre nytta. Det handlar också lite om att jämna ut ojämnheter i gräsmattan genom att fylla igen svackor och håligheter. Har man djupa svackor behöver man fylla i omgångar år efter år eller flera gånger om året och då kan det ta flera år innan resultatet syns.
 
Tanken från min sida var isåfall att åka o hämta en omgång på återvinningsstationen, typ. 2-3 lass. Hur stor tomt hade du och hur ojämn var gräsmattan ? Hur många timmar tar det ungefär ? La du på nya gräsfrön också ?
 
2-3 lass blir väl inte mer än 1,5 m3 sand (?). Utspritt över 700 m2 blir det 2 mm tjockt. Räcker det?
 
Lönar sig?
Varför tänkte du toppdressa öht?
 
Lönar sig vet jag inte. Därav att jag ställer frågan delvis.
Jag ska lägga på en omgång med Extra green gräsfrön på hela gräsmattan efter jag vertikalskurit den samt jämna ut håligheter. Där av att jag tänker toppdressa.
Gräsmattan är från 1976 och att riva upp den är både för kostsamt och för tidskrävande.

Så det blir isåfall: vertikalskära, på med nya gräsfrön och slutligen ett lager med toppdress.
 
Blir ca 5m3 med en blanding av kompostjord från återvinningsstationen och grus från någon grusleverantör. elelr om man ska köpa färdig blanding från Weibulls, i pallform.
 
Hakar på tråden.

Jag har en halv släpa sandlådesand över efter att barnens sandlåda nu är full. Tänkte sprida ut detta på gräsmattan, eller är det för finkornig sand för att funka..?
 
Det är bara sprida ut, men en halv släpvagn kommer ju inte märkas över huvud taget.
 
Beror ju på hur stor plätt som ska sandas.... :)
 
Om det är mer än 4m2 så stämmer mitt antagande.
 
Beror ju på hur stor släpan är..... :)

Skämt å sido, hur många mm sand bör en dressning va på?
 
En halv cm är väl lagom, så då räcker en halv släpa (0,25m^3 ?) till ca 50kvm.
 
Gött, då har jag så det räcker en bra bit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.