Jag har ett radhus från -78, platta mot mark och har sedan en tid upptäckt fuktskador. Huset dränerades i höstas men trots det kommer det upp fukt. Fukten kommer underifrån så dräneringen räcker inte till. Jag har förstått att ventilerat golv är ett bra alternativ i detta läge. Jag undrar om det är någon som har koll på vad det kostar? Ca 60 kvm, hälften av våningen är klinkers resten trägolv. Vad borde jag räkna med att riva allt samt sätta in golvet? Då jag har tummen mitt i hand så måste en byggfirma sköta detta. Sista fråga, har nån något råd om vilket golv är att rekommendera?
Ja, jag vet att jag får svar om jag skickar offertförfrågan men jag fiskar här först :rolleyes:.
 
Det går nog inte att säga innan man öppnar ut och set hur det ser ut. Bla är det ganska stor skillnad på om det är en helt plan eller en ojämn betongplatta under golvet. Ytterligare, en faktor är om det behövs byta syll eller inte.

Sedan självklart vad du skall ha för typ av övergolv.
 
Vi lade in Nivell golv med hjälp av Habab (Stockholms firma) på ca. 85 kvm och det gick loss på runt 120.000 kr inkl. moms efter ROT.
Materialkostnad var runt 50.000 kr.

Jag kan varmt rekommendera både Nivell och Habab... :)

Det finns varianter, Granab, Jape, Platon t.ex. Jape och Platon kräver ett jämnt underlag och tillför ingen isolering. Granab är väldigt lika Nivell men efter vad jag läst lite svagare konstruktion...
Ett hus från 1978 brukar ha en rätt knölig platta så om du vill kika på Jape och Platon måste du antagligen flytspackla först...
 
Tack för svar. Jag får ta och forska lite i de olika golvalternativen och även kolla syllarna. Får ta in några olika offerter och se vad det kan landa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.