Hej!

Skulle uppskatta tips på hur jag på smidigaste sätt kan kolla upp gränser på några skiften jag vill ta ner vindfälle på m.m. Intilliggande markägare har inte heller riktigt koll på gränserna.

Kan jag med en iphone5 gå runt med någon karta där fastighetsgränserna är markerade och använda den inbyggda gps:en för att tillförlitligt se vilka träd som man kan ta ned.
Har laptop, Iphone 5, Garmin forerunner 305 :)

Vill helst undvika några större utgifter just nu, utan vill gärna ha tips vad som är smidigast med dom prylarna jag har.

Skogsbruksplanen är över 20år, så det finns bara vanliga kartor. Det blir aktuellt med ny framöver, men tills dess vill jag gärna ha alternativa tips.

Kanske fel forumdel, men moderator får gärna flytta.

/B
 
Alla dom du har räknat upp duger inte att sätta ut gränser med utan det måsye vara bättre grejer, men kom ihåg att det är de fysiska gränsmarkeringarna i skogen som gäller inte kartan.
 
Ok tack, men om jag vill få ett hum iaf, för att lättare hitta stenar, gamla pinnar o.s.v. som agerat gräns? Finns det något jag kan använda mig av som funkar med hyfsad tolerans?

Har en gammal hand-gps liggandes också, en garmin e-trek(e-trex) minns inte riktigt, svartvit historia som det inte går att lägga in kartor tror jag.
 
Det skulle ju gå fungera att gå upp gränsen tillsammans med rågrannen och markera gräns och tvivelaktiga träd...

/ATW

Ps gamla bönder kan ha förvånansvärt bra koll på deras gamla gränsmarkeringar. Ds
 
Sant, och i vissa fall kanske det kommer bli aktuellt. De flesta skiftena har tydliga markeringar så där är det inga problem. Men på ett par skiften så är det tyvärr inte många raka gränser alls, utan flertalet böjar med väldigt stor osäkerhet både för grannen och mig var gränserna kan tänkas gå. Grannen sköter inte sin skog alls och är ej intresserad. Så att hitta gamla gränsmarkeringar vore fint...
 
Här i Falun kan kommunen visa ut gränser, för 800 + moms per timme. Lantmäteriet kan sätta ut nya gränsstolpar som är juridiskt bindande.
 
Tack, men om jag ändå vill leta upp gamla gränser själv. Kan jag med dom medel som jag tidigare nämnt få reda på var gränserna borde vara ihop med någon digital karta/app?
 
Det borde väl inte vara så svårt att plocka ut var gränserna ligger med en karta, sedan leta upp det med en GPS och förja leta efter märken i skogen där? största osäkerheten är nog den gamla kartan - hur mappar den med koordinater? Kartan borde ju annars ha kännetecken i terrängen som du kan följa?
 
Hittade i fjol en webbsida där man kunde se och ta ut koordinater från den ekonomiska kartan som visar fastighetsgränser i 1:10 000. När du väl har tagit ut alla koordinater lägger du in dem i en GPS av nyare snitt (går säkert att låna av någon). Ska kolla om jag hittar sidan.
 
Tack!
 
Om du vill använda dina vanliga kartor i din iPhone så finns appen PDF Maps. Då skulle du kunna skanna in kartorna och geografiskt justera dom i tex QGIS. Sedan ladda upp dom i telefonen och se var du är i dom i realtid. Har själv använt appen men inte för skogsvård.

Som tidigare sagts så går det inte att lita 100% på den men en hum kan du få och slippa hålla i papperskartor.
 
Finns det någon smidig kartapp för iPhone/Android där man kan rita och mäta direkt i kartbilden?
 
Exostor skrev:
Finns det någon smidig kartapp för iPhone/Android där man kan rita och mäta direkt i kartbilden?
PDF Maps
 
Att sätta ut gränsen med GPS är inte att rekomendera då det väl är svårt att få till exakt position, och som någon sa, även kartor har fel, kan skilja upp till några meter i verkligheten...
Däremot är det väl ett utmärkt verktyg för att leta rätt på gränsmarkeringar som man vet kordinaterna på, visar ju som sagt inte exakt, men man får ju i alla fall en bra hint om var man skall leta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.