Hej,
Jag undrar om någon här vet om man som försäkringstagare har något att säga till om vad gällande åtgärd av skada. Skall ta vår nyfunna skada som exempel. Kan dock säga att vi ej ännu hört något från försäkringsvolaget om åtgärden. Vi har haft en vattenskada. Försäkringen vi har är med begränsat åldersavdrag och en del tillägg kring detta vilket gör att trots att badrummet har ca tio - femton år på nacken är självrisken inte så hög. Vi har haft fuktkille och rörmockare och snickare här. Det visade sig tydligt att felet är att det läcker i skruvhålen där toan är skruvad. Badrummet är fackmässig (i alla fall felet och resten också tror jag). Vad besiktningskillen kunde se var allt fackmässigt. Så, vad kommer nu försäkringsbolaget göra? Och kan vi påverka?

Eftersom det är en läcka genom tätskicktet BORDE man ju göra om badrummet. Speciellt som det med stor sannorlikhet kommer bli ytterligare en skada igen då toan är hyfsat nära badkar/dusch och vi har småbarn. Mao, hela badrummet skall ju vara tätt. Sen kan man ju ha olika syn på hur mycket vatten man ska plaska utanför....men det är ju en annan femma.

Men, skadan kan ju lagas mer slarvigt genom att silikona runt toastolen. Det är ju ingen 100% bra lösning och håller kanske ett tag? Både vi och de som varit här var mycket glada över att vi var hemma när det började droppa igenom för vi räddade golvet på nedre plan. Nedre plan är öppen planlösning med nytt dyrt ekgolv som skulle kosta en hel del att laga. Om fb väljer the easy fix, så kan det ju vara så att nästa gång det droppar igenom så skadas även golvet. Fuktkillen kunde konstatera att det inte var några kvarvaradnde fuktproblem efter 2mån.

Vad tror ni? Vad är rimligt att göra? Vad tror ni fb gör? Kan vi påverka? Eller kan i princip ett fb säga - använd inte badkaret/duschen. ...
 
Ingen som har någon erfarenhet. Vi har bara erfarenhet av en skada där vi påtvingade kontantersättning pga att fb inte hade tid....,,,denna gången vill vi inte ha kontant ersättning utan väntar. Nu har det gått 3 mån sedan anmälan och de har inte undersökt klart ännu. Det kommer hit en kille varannan månad och kikar och de har rivit taket (innomhus).

hur länge skall sånt här dröja? Har ett av sveriges största fb....

det är ju ingen svår skada....
 
C
Försäkringsbolaget kan inte säga " använd inte duschen etc".

Du skall kräva en teknisk riktig reparation.

Glöm inte att vid backjobb, dåligt utförande av reparationen är det en sak mellan dig och den av försäkringsbolaget anvisade reparatören. Du kommer att vara beställare av reparationen o de kommer att utse vem som skall göra jobbet(den entreprenör som lovat dem den billigaste timdebiteringen bl. a.). Kan du få tag i en entreprenör som du litar på o som kan göra en lika bra eller bättre reparation, för samma pengar, KAN försäkringsbolaget acceptera det, om de vill....
 
Tekniskt riktig ja. Vad innebär det då rent praktiskt kan man undra.

Om de lagar med stor risk för ny skada är den då riktig?
 
C
Bra konstaterande! O jag har inge vidare svar. Men en reparation som med hänsyn till skadans art och omfattning samt uppfyllande av idag gällande normer och krav vad avser kvalite o utförande kanske kan var en lämplig skrivning/kravspec.

Nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.