Tjena nattugglor! :)

Jag har idag ett uthus som står på en murad grund och med trästomme och panel.
Jag har nu tänkt på ena sidan fylla upp så att marken blir hyffsat plan, det innebär dock att marknivån hamnar ovanför bottensyllen. Vad rekommenderar ni att man har mellan trästommen/panel och marken.

Är det en platonmatta som gäller eller?
 
om du inte bryr dig om panelen hade jag satt platon och lagt dränerande makadam och en markduk men du får ha koll på väggen från andra sidan samt att du måste få in luft underifrån annars kan den aldrig torka ut och då ruttnar trät, sen undrar jag om väggen klarar det marktrycket som blir, en syll ska ta upp vertikala krafter och inte horisontella så risken du får är att den flyttar sig i sidled.
men en bättre och långsiktig lösning är att höja grunden med ett par leca stenar och lite bruk så du inte har organiskt material mot jorden.
 
Höja grunden blir problematiskt i det här läget. Det är inte så högt jag ska fylla, ca 2dec med en bredd på ca 4m.

Alltså något sådant här?:
"välventilerad insida"-Trästomme-panel-platon-makadam-jordmassor?
 
kan du inte ta bort panelen längst ner och sätta en cementbaserad skiva istället?

skulle säga att det är ventilerat utsida som är problemet. ritat en skiss:
lösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


denna lösningen tror jag mer på, fast hur länge de håller vet jag inte men det är en kompromiss lösning, dock inte enligt boken.
 
grym skiss!
Panelen bort och cementskiva låter vettigt, plåtbleck likaså.

Tack nu är jag med (tror jag), ok.. så sekundära profilen är egentligen bara stående underläkt för att få ut cementskivan från väggen?

(Nej enligt boken ska man göra som du föreslog, men det här är ett uthus och inte ett bostadshus som inte är isolerat eller uppvärmt etc)
 
du måste lufta syllen då den är i trä därför bör man ha en sekundärprofil som håller ut cementskivan från syllen.
 
Ok, då är jag med helt o hållet!

Tack för den bra bilden och svaret!
 
fick en tanke till och den stående läkten bakom cementskivan bör nog vara liggande och ha upplag mot reglarna då jordtrycket annars kanske knäcker skivan, blir ju lite som ett bjälklag som skall klara en last.
 
Hade nog inte fyllt ut ända fram till uthuset utan lämnat en halvmeter och gjort någon form av "låg mur/cementplatta/kantelement" som avskiljare. Då undanröjer du alla fuktproblem med väggen.
 
Anders: jo har varit inne på det, men då blir det inte riktigt bra för markplaneringen :)

Pjapen: men då förhindrar du luftrörelsen lodrätt bakom skivan?
 
sätt en liggande under syllen och den andra en bit över så syllen blir luftad, så släpper du ner skivan lite längre. och även platonmattan, en annan lösning baserat på anders är att gjuta en klack närmast väggen men du kommer inte ifrån att ta bort panelen samt bygga en form av en skiva som kan sitta kvar för du får nog inte bort den. sen får du sätta en plåt så det inte kan komma in vatten fel håll.
 
Ja att sätta en plåt som tar vattnet uppifrån och ta bort panelen under är inga problem.
 
Oisolerat uthus skulle jag krävt ur en bit under syll, i med markduk och fyllt de närmaste 20-30cm med makadam. Det ventilerar okej...
 
Jkrister: finns det inte risk att det kommer ner en massa jord och smuts i makadammen som då gör att den blir tät?
 
Beror ju på tomten lite. Jorden kommer i så fall uppifrån i form av löv o skit. Kratta varje år så är det lungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.