Vi bygger ett trädäck på ett papptak, ca 20 kvm. Så här har byggarna löst det än så länge. Men jag är orolig för att skruva igenom pappen. Måste man skruva ramen i papptaket, eller skulle man kunna lägga däcket fritt på taket och endast fästa i väggen på fasaden? Vad är standard? Om man måste skruva igenom är det rätt att göra på detta viset?

Tacksam för svar. Ram för trädäck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
däck skruv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag håller på att planera ett liknande bygge där jag ska bygga ut min befintliga balkong och lägga råspont sedan papp och trall ovanpå. Vad är det där svarta "kletet" som de har under reglarna det är ju tätning uppenbart men exakt vilken produkt?
 
Har du säkerställt att takavvattningen kommer att fungera? Risken med denna typ av lösningar är ju annars att man stänger in vattnet som blir stående (med en fuktskador som given följd).

Även om vattnet rinner bra i början skall det rinna bra när det finns lite löv ock skräp där också.
 
Ja, precis som eviljava skriver så bör du fundera på hur du kan rensa. Med reglar direkt på tkaet sådär så kommer du efter ett par år att ha fullt med löv, frön och annat härligt mojs där.
Det är säkert kallasfalt de hällt ut under reglen och den kan smälta och rinna bort om det blir riktigt varmt under trädäcket. Jag skulle inte vilja ha det på det där sättet...
Vatten kan ju rinna ner genom trä längs spiken och kommer då in under regeln och in under taketpappen...
Jag skulle nog hellre ställt det på "fötter" så det skulle ha höjts upp och bara fäst det i väggar/fasad...
 
  • Gilla
Stiches
  • Laddar…
Znille, jag kan kolla ikväll.

Eviljava, det är just det jag oroar mig för. Jag är inne på att be byggarna hitta en annan lösning som inte innebär genomföring i taket, frågan är bara finns det sådana?
 
Tackar anders07. Jag tar det med byggarna.
 
Jules skrev:
Eviljava, det är just det jag oroar mig för. Jag är inne på att be byggarna hitta en annan lösning som inte innebär genomföring i taket, frågan är bara finns det sådana?
Jag hade nog funderat på en Nivell-liknande lösning. Då behöver du inte oroa dig för att du stänger in vatten.

Sedan hade jag på något sätt förankrat konstruktionen i en del av byggnaden som inte är belagd med tätskikt (som anders07 också är inne på).

Jag blir förvånad när du säger att det är "byggare" som gör detta? Jag tycker faktiskt att det här ligger på gränsen till vad man kan kalla "icke fackmannamässigt utfört".

Du gör helt rätt i att kräva att trädäcket skall byggas utan genomföringar i taket och att takavvattningen skall fungera tillfredställande efteråt.
 
Här har du ett system som skulle fungera bra:
http://www.nivellsystem.se/sv/utegolv.html

Du har ett exempel för "terrass på papptak" en bit ner. Detta alternativ borde dina "byggare" ha upplyst dig om, kan man tycka.
 
Redigerat:
Tack alla för svar! Jag tar med mig denna lösning som är helt klart bättre.
 
Jag har trädäck på ett papptak. Konstruktionen ligger löst på. Den egna tyngden gör att det inte flyttar sig någonstans men för säkerhets skull är den förankrad i fasaden.

Skräp under trallen var inget jag tänkte på vid bygget :surprised: men när jag lyser in och kikar under nu 5 år senare så ser det väldigt rent ut och jag ser inget stående vatten efter regn. Den här tråden var bra för mig, nu vet jag att jag ska kontrollera under trallen med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare. Lägg det löst. Absolut inga skruvar i taket. Tyngden på trallen gör att det blir stabilt. Blir det inte helt stumt mot underlaget från början så kommer trallen forma sig med tiden. Det går att göra den i sektioner också så att man kan rensa under.
 
Jag har gjort likadant också men ytan är på 50 kvm, och sidorna måste vara täckta annars hela trallen kan flyga iväg,
Jag kan säga att det hände mig vid senaste stormen "Simone" en del av sidan mot sydväst på 2 meter längd var inte täckt på sidan och det gjorde att hela konstruktionen lyftes upp 5 meter flög över huset och landade på baksidan ,
Nu är den skruvad i fasaden med hjälp utav räcket ImageUploadedByByggahus.se1401387381.083100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Hannasbygg
  • Laddar…
Ser ju ut på bilderna som om "byggarna" redan skruvat genom taket? Är väl läge att ta bort och lägga ny papp då :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.