Det är till att vara oförskämd du har lagt ett bud och du vill köpa huset gör det då till det bud du lagt. Du är fel ute om du tror att man kan bete sig så som du vill göra. Man börjar väl med att kolla omgivningen och vilka planer det finns för området, eller skall du kräva pengar tillbaka när du om något år upptäcker att det blev en större väg eller fler hus kanske en fabrik på granntomten. Du har ju dessutom varit ensam budgivare så tid att kolla förutsättningarna har du haft, det är bara nonchalans att inte kolla först och klaga sedan.
 
  • Gilla
geekling och 2 till
  • Laddar…
D09
Omöjligt att kommentera ang bullrets nivå. Det är din upplevelse.

Man kan bygga bullervall med fyllnadsmassor ( funkar även som invallning av barn och pulkabacke för de minsta ) högst på jordvallen så planterar du en riktigt tät häck. Alt tätt plank. Kanske funkar med plexiglasskivor men då får du ha ett bankkonto för rengöringsmedel.

Kolla så inga tillluftsventiler ( sovrum ) är åt det hållet.

Själv bor jag i närheten av flyget samt en länsväg. Jag tänker inte på det alls. Kanske en vindstilla sommarnatt och att det är tyst i övrig omgivning. Har högsta punkten i området och öppet runt om.

Min sambo säger dock att jag har selektiv hörsel ;)

Edit. Visa respekten för säljarens situation och bestäm dig fort, lägger man ett bud så ska förarbetet vara såpass att man står för det såvida inget dramatiskt med byggnaden hittas. Räkna med 2 frontskrig med säljare och din respektive. ;)
 
Redigerat:
Håller i teorin helt med sig gällande bud. Efter vart med i bud svängen och haft bekanta som köpt och sålt så har man fått en syn på bud som något man i stort sett bara slänger ur sig. Borde vara en kostnad per bud. Mäklare pressar för att man skall buda snabbt, vänner intygar att på bostadsrätt marknaden lägger man falska bud för att trissa upp priset. Därav tar man nog inte så hårt på det som man borde.

Anser nog ändå att lösningen med att dela på ett bullarplank känns som en fair lösning.
 
D09
jlsys skrev:
Håller i teorin helt med sig gällande bud. Efter vart med i bud svängen och haft bekanta som köpt och sålt så har man fått en syn på bud som något man i stort sett bara slänger ur sig. Borde vara en kostnad per bud. Mäklare pressar för att man skall buda snabbt, vänner intygar att på bostadsrätt marknaden lägger man falska bud för att trissa upp priset. Därav tar man nog inte så hårt på det som man borde.

Anser nog ändå att lösningen med att dela på ett bullarplank känns som en fair lösning.
Du menar dela på kosten med säljaren?

Ärligt så hade jag som säljare aldrig gått med på en sån sak av princip.

Det är min uppfattning inte säljarens ansvar att förändra yttre miljö så det passar köparen. Då har man letat i fel omgivning.

Se det som ett kul sommarprojekt med att bygga bullerplank, finns säkert massa bra råd o tips här kring det.

Risken finns att säljaren får uppfattningen av att ni ( du ) är en som kommer leta argument för att pruta, hitta dolda fel, brister och aldrig ger sig.

Ursäkta om jag låter gnällig, börjar nog bli gammal ;). har förståelse för din olust kring köpet, men fundera på om din magkänsla är rätt eller det är det nya / förändringen som spökar. ( en mobilapp visar inte sällan riktigt fel värden jämfört med riktig mätare )
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Nja. Skulle man haft fri tillgång till fastigheten, tex provbo ett dygn så visst. Men när man ges 2 tillfällen a 1h på en tid som mäklaren sätter så kanske det inte är lika lätt.
 
D09
jlsys skrev:
Nja. Skulle man haft fri tillgång till fastigheten, tex provbo ett dygn så visst. Men när man ges 2 tillfällen a 1h på en tid som mäklaren sätter så kanske det inte är lika lätt.
Man kan ju alltid packa en fikakorg och plantera sig i omgivningen och känna av :)

Hoppas ni hittar en lösning :)
 
  • Gilla
mangea
  • Laddar…
Det känns som att ni har lagt ett bud som ni nu anser vara för högt och egentligen inte vill ha huset trotts att det ligger under utgångspris. Hade jag varit säljare och råkat ut för liknande utpressnings situation så hade jag dragit tillbaka försäljningen och sålt till någon annan. Finns även risk att mäklaren höjer röd flagg vid framtida köp om ni är med och bjuder på annat objekt i slutet av budgivning där säljaren får information att ni krånglat efter tidigare avslut och dom väljer att sälja till annan köpare trotts att ni har högsta budet. Att försöka hitta sätt att dra sig ur ett köp på detta viset anser jag förstöra och underminera möjligheten som klausulen innebär och förstör för andra framtida köpare/säljare
 
Det är ingen höjdare att få ett dåligt rykte bland traktens mäklare heller.
 
Jag blir faktsikt inte såå upprörd över att TS vill häva köpet pga. buller.

Visst kan jag hålla med om att man bör kolla sådant själv, innan man bjuder. Men undersökningsplikten gäller inte bara byggnaden, den gäller tomten, ev. detaljplaneändringar i området osv. Och besiktningsklausulen är ju just till för att köparen skall få en rimlig chans att undersöka objektet.

Det finns ju tom. ett berömt rättsfall där en köpare hade framgång med att få buller från en motorbana klassat som dolt fel. Och kunde få ersättning från säljaren i efterhand.
 
jlsys skrev:
Anser nog ändå att lösningen med att dela på ett bullarplank känns som en fair lösning.
Håller fullständigt med dig.... under förutsättning att säljaren bor kvar och få lite lugn o ro.
 
Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå argumenten om att det är dålig stil etc. Har dom en öppen besiktningsklausul så har dom. Tycker du ska pruta så gott det går. Säljaren kan välja att säga nej.

Gissar att dom går med på halva planket. Materialkostnaden för ett sådant måste vara väldigt låg? 20 tusen får du mycket tryckimpregnerat virke och betong till plintar för!
 
hempularen skrev:
Det finns ju tom. ett berömt rättsfall där en köpare hade framgång med att få buller från en motorbana klassat som dolt fel. Och kunde få ersättning från säljaren i efterhand.
Källa på det?

Sånt här blir jag vansinnigt irriterad på, av flera anledningar. För det första kan jag absolut inte få det till ett dolt fel, man kan ju inte direkt smyga dit en motorbana över natten utan att någon märker det. Att det blir protester om det funderas på att bygga något nytt är en helt annan sak, det har jag full förståelse för, men köper man ett hus så måste man förstås (som TS gör) kolla omgivningarna innan. För det andra är det löjligt låga ljudnivåer idag på motorbanor, det finns många standardbilar som inte får lov att köras på banor i Sverige pga att de har för hög ljudnivå, men de är godkända att köra på vanliga vägar. Jag har sett tester där ljudtekniker har försökt att mäta ljudnivåer hos närmaste grannar vid tävlingar där det inte har fungerat att mäta pga tex att det blåser, så löven i träden hörs mer än motorbanan, närmaste motorväg hörs mer än banan, det går inte att mäta banan för att det är skare på snön som låter mer än banan osv. Motorbanor används i princip bara dagtid dessutom.

Sen tycker inte jag det är buller, det är musik i mina öron, men det är en annan sak. Jag hade gärna bott precis bredvid en motorbana, men jag skulle absolut aldrig vilja bo bredvid en fotbollsplan däremot, alla är vi olika...

Lite OT, förlåt för det. Det är bra att TS kollar, det är bättre att göra det innan eventuellt köp än att försöka efteråt. Det är mycket pengar det handlar om när man köper hus, man måste bli nöjd.
 
Knäckfrågorna är (som alltid):
- Hur gärna vill TS ha huset (oavsett prutning)?
- Hur gärna vill säljaren sälja?

Jag tror upplägget att försöka pruta, och få säljaren att sponsra bulleråtgärder, sannolikt ses som ett billigt trick. Jag hade nog uppfattat det så.
Då tror jag det är ärligare att bara häva kontraktet med en kort och neutral motivation typ "Då det framkommit att bullernivån är högre än tidigare upplevts häver vi kontraktet då bullerdämpande åtgärder inte kan motiveras ekonomiskt med avseende på aktuell köpeskilling." Bollen är på säljarens sida, vill han samarbeta lägger han säkert ett motbud.
 
Det rättsfallet har refererats i flera trådar här på byggahus. Om du använder sökfunktionen så tror jag att det finns några inlägg där man även länkar direkt till domen (har för mig att det gick till HD).

Men det är lite OT i den här tråden. Omständigheterna skiljer, där var det en bana som köparen inte kunde se eller upptäcka, den var långt ifrån att vara granne. Och jag har för mig att man även blandade in säljarens upplysningsplikt, köparen hade betonat vikten av en tyst och lugn miljö, samtidigt tror jag att säljaren hade gjort sig känd för att anmäla bullret från banan som störande till diverse myndigheter.
 
  • Gilla
Mr B
  • Laddar…
Här är rättsfallet https://lagen.nu/dom/nja/2007s86

Som ni kan läsa handlar det om att säljaren anses ha utnyttjat köparens okunskap om att en motorbana fanns nära. Det kan knappast bli fallet med en väg som ligger 80m från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.