Hej,

Vi håller på att bygga ett klassiskt 1 1/2 planshus på torpargrund. Altanen ska bli ca. 50 cm hög. Altanen blir ca 50 kvm, 13,3 m x 4 m. Vi planerar två trappsteg ut i trädgården men inget ut från altandörren. Över 15 kvm av altanen ska vi bygga tak.

Vår fundering gäller grunden. Markentreprenören schaktar ur och fyller upp med grus, sedan är hans förslag att lägga ramen på lecablock. Jag känner mig dock osäker till detta när vi ska ha tak över en del. För stolparna från taket ska väl sitta i plint? Och har vi plint till taket, behöver då hela altanen ha det, eller kan vi använda lecablock till resten?
 
har jag fattat dig rätt om han vill lägga lösa leca block på backen och sen lägga den tryckta stomme på detta?

jag har byggt ett par altaner som står än idag så jag hoppas att jag gjort rätt men vi satte plintar runt om yttervarvet men ganska kraftig tyckt regel på 170 - 195, från den lägger jag golvreglar där jag på jämna mellanrum lägger en begagnad betongplatta 30x30x5 cm en distanskloss i plast med en kort regel eller motsvarande upp till golvreglen. lodar in den med planlaser. och under alla pelare så sätter jag plintar.

Känns som lecan är samma variant som där jag använder betongplattan fast de vill ha den i ytterkanten. eftersom jag nu inte vet hur den ser ut så känns det som man vill ta upp de rörelser som blir och inte ha en lös leca på backen. hans tanke med lecastenen kan vara att komma upp i höjd då du ska upp 50 cm över marken, fast det finns ju höga plintar till det samtidigt så ska den upp max 30 cm över marken om man lägger en 195 balk i den. så ser inte fördelen förutom att det blir billigare men definitivt inte bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.