Jag är total novis på bygga hus men tanken har satt sig som en fästing.

Nu undrar jag om grund för ett mindre fritidshus på ca 50 m2. Typ ett sånt här http://www.caboden.se/bilder/mega/onsala/onsala_stor.jpg

Är plintgrund lämpligt? Är det svårt, kan man gör det själv el bör man leja? Vad kan det i så fall kosta?

Tacksam för all info!
 
För att inte bli för långrandig så har en plintgrund fördelar med att den är billig, dock krävs mer insats på de ställen du sätter plintarna, plintarna skall vara konstruerade för de markförhållanden som råder så en 700 mm plint på byggvaruhuset kanske inte räcker. för att sätta en plint är inte så omständligt man gräver fyller på med bärlager paddar och sist lite dränerande lager så sättningen blir mindre.
Dock har de sina nackdelar, du måste tänka på undersidan på huset detta blir som en torpa grund som är extremt bra ventilerad om du nu inte ska sätta skivor som täcker mellanrummet, tänk då på att det måste in ventiler. bjälklaget blir aningen dyrare då det skall till någon form av oljehärdad skiva under samt lite tryckta brädor som håller skivan och klarar den miljön som blir under huset. Man måste veta om att det är en risk i det man bygger så man har lite koll då och då, speciellt om du bygger in det. men det gäller bara om du isolerar huset annars kan du bygga det utan problem. Själv gillar jag betong och då vet man vad man får men för rätt byggnad kan man tänka sig plintar.
En grund för 50 kvm med plintar kanske ligger på 30 000 kr inkl moms om de inte behöver åka allt för långt med grävmaskinen. men då tar de oftas bort allt organiskt material och lägger en bädd med makadam också, tar någon dag och några lass. Men gör man det själv bör man tänka på att man inte kan köra allt för mycket på ett släp de flesta klarar 650 kg och det är inte mycket när det kommer till sten.

Till slut för att få det bra ta prata med en konstruktör och ha då alla uppgifter klara som spännvidd på bjälkar tänkt storlek på bjälkarna och något aning om markförhållandena (lerigt torrt blött stenigt berg som syns), så du vet hur många du behöver för gör man fel så är det mycket omständligt att öppna golvet och gräva ner fler plintar. kostar antagligen bara någon tusenlapp men fråga först pris för att få en beräkning på det, annars kan det bli dyrt då de tar säkert 1200 kr timmen.

blev långt ändå hoppas du fått någon klarhet i vad jag anser om plintar, alternativt sätter du ett helt gäng med 700mm plintar från bygghandeln och hoppas på det bästa. :)
 
  • Gilla
Niklas Sarri och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för ett utförligt svar, mycket informativt.

Men själva grundfrågan kvarstår. Är det ett bra alternativ, skulle du hellre gjuta en betongplatta?
Vi har inte köpt tomt men sett ut en som vi gillar, marken är typ som en äng med små träd. Vi håller på räkna vad alla kostnader blir och om vi har råd. Självklart vill vi komma billigt undan men inte heller bygga dumsnålt...
 
Jag skulle säga att plint är bra när det är rätt byggnad som står på. men vill man ha något som inte är en riskkonstruktion så gjut en platta. men det är för många faktorer som spelar in och då främst markförhållanden som jag inte vet något om så jag kan inte säga att du ska ha det ena eller det andra men jag hade definitiv gjutit en platta.
 
Jag bygger på plintar eftersom jag då kan göra det själv. Enkelt, hade bara hjälp en halvdag av en grävmaskin. Platta hade jag inte kunnat göra själv.
En annan fördel med plintar är att de kan ta upp höjdskillnad, jag behövde alltså inte schackta för att få en plan byggplats. Den poängen är ju inget du har nytta av om ängen redan är plan.
 
Redigerat:
Ok, tack båda två.
Får jag fråga haavard, var huset du satte på plintar likt det jag pratar om (50 m2 , bild i första inlägget)
 
118 kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.