Hej,

jag var igår och tittade på ett väldigt trevligt hus men noterade något på delar av tegelfasaden som jag känner mig lite osäker kring!?

Jag har fått indikationer på att det kan vara rostgenomslag? Se bifogade bilder! 20140310_174133_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140310_174151_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon här som har något tips på hur man kan kömma till bukt med genomslaget? Vad bör man göra? Vad kan orsaken vara?

Ytterst tacksam för all feedback jag kan få :)
 
Ser det inte mer ut som algpåväxt?
 
Rostgenomslag? Vad är det som rostar I så fall? Klamringen som håller fast fasaden mot väggen?
 
Jag är osäker på vad det är som kan slå igenom, men helt klart blev fingret "rostfärgat" när jag strök emot...

Pratade lite med en målare och visade bilderna och han sa "rost" utan tvekan? Kan väggen vara armerad med mer än klamringen?

Jag är helt klart öppen för att det skulle kunna vara någon slags algpåväxt också, men det finns egentligen inget som växer i den direkta närheten tycker jag?

Läget är väldigt utsatt, högt läge ute i kustbandet på västkusten kan det ge mer input på vad det skulle kunna vara?
 
Brorsan pratade på att det kan vara för tätt mellan konstruktionsvägg och "tegelskal"? Kan det vara något sådant? För låga luftflöden -> ökad korrosionsrisk bakom?
 
M
För att vidare undersöka huruvida det är rost kan du:

1. blanda till en ungfärlig 50% citronsyralösning. (halvt glas citronsyra från affärn, häll på resten hett destillerat eller renat vatten och rör, rör, rör, kan behöva värmas under vidare omrörning och då bör man ha ett värmetåligt glas ståendes i en kastrull vatten)
2. pensla på lite av detta på ett ställe på väggen
3. skummar det sig och reagerar som att det fräter eller bubblar osv så är det med största sannolikhet rost

Resten av lösningen kan du lägga rostiga grejjer i och se dem bli "rost-fria" igen... ;)
 
peternicklas
Kan det finnas metallflingor i fogmaterialet. Armering som rostar bruka spränga isär fogen, typ ovanför fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.