Utgångspunkt: Nybygge med ackumulator-tank. I mitt fall tillåter kraven ca 4 kW.

BBR säger att effekten ska begränsas. BBR säger samtidigt att lösningen ska vara "varaktig". Så hur ska jag tolka nedanstående? Som att det är OK med en elpatron på mindre än 4 kW trots att den enkelt kan bytas ut? Eller att det är att betrakta som ett "ingrepp i apparaten" att byta och att det därmed är godkänt?

[h=1]Är det godtagbart att begränsa maximalt effektuttag för att underlätta hanteringen av elpatroner till exempelvis värmepumpar?[/h]Svar: Av definitionen i Boverkets byggregler, BBR, avsnitt 9:12 framgår att med installerad eleffekt avses den eleffekt som maximalt kan upptas av de elektriska apparaterna för uppvärmning. I fallet elpatron får denna vara så konstruerad att mer eleffekt än avsett och som framgår av märk*effekten inte kan upptas.
Hur detta rent praktiskt löses är fritt för byggherren att välja. Att elektron*iskt begränsa eleffektuttaget eller genom att koppla olika element i serie/parallellt, kan vara sådana tekniska lösningar under förutsättning de är en varaktiga och inte enkelt kan ändras utan ingrepp i apparaten (jämför till exempel med byte av elpatron till större storlek). Förutsättningen är givetvis också att övriga eventuella säkerhetskrav och standarder som kan finnas beträffande elektrisk utrustning uppfylls.



Källa: http://www.boverket.se/Kontakta-oss...ektkrav/Maximalt-effektuttag-fran-elpatroner/
 
Så hur ska jag tolka nedanstående? Som att det är OK med en elpatron på mindre än 4 kW trots att den enkelt kan bytas ut?
Jag tolkar det som att det är helt ok att ha en elpatron på upp till 4 kW. Dvs att byte av elpatron räknas som ett ingrepp i apparaten som inte är enkelt. (Även om det förmodligen är många här på forumet som skulle kunna göra det, så är det inget man i allmänhet kan räkna med att vem som helst kan göra (lätt).)

Det är iofs egentligen inte särskilt svårt att byta elpatron, men det är ett ingrepp i /ändring av "apparaten".
Det är inte särskilt svårt heller att ändra elektrisk koppling mellan serie- och parallell, el att elektroniskt styra om. (Baggis för en röris att byta elpatron, baggis för en elektriker att koppla om matningen, och baggis för en elektronikingenjör att ändra elektronik.)
 
Hemmakatten
Du måste koppla på något annat på ackumulatortanken. Lagen har ju med flit blivit strängare med hur mycket ren elenergi ett hus får använda för uppvärmning av ett hus. Du måste ha nån biobränslepanna, solvärme, värmepump för att klara ditt uppvärmningsbehov.
 
Hemmakatten skrev:
Du måste koppla på något annat på ackumulatortanken. Lagen har ju med flit blivit strängare med hur mycket ren elenergi ett hus får använda för uppvärmning av ett hus. Du måste ha nån biobränslepanna, solvärme, värmepump för att klara ditt uppvärmningsbehov.
Jodå, det är jag medveten om. Samtidigt går det att klara kraven om klimatskalet är tillräckligt isolerat.

Men frågan handlade om hur kravet ska tolkas. Värme-diskussionen har jag i en lååååång tråd i Värme-forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.