Bor i ett gammalt hus med självdrag. Har nu funderingar på att montera en kanalfläkt för att öka på luftomsättningen. Nu till funderingarna. Funderar på att sätta fläkten på vinden. Då ska det vara en som är isolerad? Vad för rör drar man på vinden? Ska dessa isoleras? Kan man dra frånluften
ut genom väggen,alltså inte upp ur taket? Hade ju varit bra mycket lättare med en ventil
i väggen än att göra genomföringar i taket. Men funkar detta och kan de skapa några problem?
Tack på förhand för smarta svar :D
 
Är inte enklaste lösningen en fläkt i badrummet (förutsatt att det finns en yttervägg i badrummet) och spalt under dörren mot övriga huset. Tilluftsventiler i sovrum.
Då borde då få bra omsättning i huset.
 
Mycket bra frågor. Jag står själv inför samma dillemma, huset jag bor i har otillräcklig ventilation.
Jag ska sätta in friskluftventiler i alla rum, men jag tror att jag måste anlägga ett frånluft system, med samma idér som steff77. Om man har fläkten på en kallvind måste den då vara isolerad?
Jag antar att man använder sk spiro rör och om dom också måste isoleras.
Mycket borde man väl kunna göra själv.
Tacksam för svar.
 
Kanalerna behöver vara isolerade, annars finns det risk att den varma och fuktiga inomhusluften kondenserar och det kan börja droppa ner i huset.

Det går bra att dra ut genom gavelväggen istf taket. Tänk på den vanligaste vindriktningen bara. Det bör vara en fördel om avluften går ut på läsidan. Se till så att rören sluttar lite svagt utåt väggen ifall om att något regn el snö skulle driva in. Förmodligen osannolikt, men det är lika enkelt att dra rören så som helt i våg el rent av sluttande inåt. Skulle det vara storm/busväder och strömavbrott, el om fläkten är trasig t ex, så behöver man inte bekymra sig.

Ljuddämpare kan man aldrig installera för många, men väldigt lätt för få.
 
Tack för bra svar.
Funderar på om det kanske inte är nödvändigt med en fläkt som suger ut frånluften/avluften, det kanske går med självdrag. om man mont frånluftdon i innertaket till rör på vinden och ut genom gavlen?
 
Självdrag drivs av att varm luft stiger. Dvs en imkanal i en varm skorsten (50 - 100 C kanske) agerar fläkt genom att skorstensvärmen får luften i imkanalen att värmas upp och stiga vilket då skapar undertryck i ventilöppningen i bostaden så att luft sugs ut. Luften som sugs upp i imkanalen värms upp och stiger osv.

Det är därför ventialtionen/självdraget dör i äldre hus där pannan ersätts med el-/fjärr-/VP-värme.

Utsug vill man ha ifrån wc/badrum och kök. Tilluft i sovrum och vardagsrum. För att få det så måste fläkt användas.
 
Ok!
Huset jag bor i är ett två vånings hus med källare, ca 60m2 i varje plan uppvärmning vattenburen värme från pellets panna i källaren. På 2a våning tre sovrum en toalett. skulle det räcka med friskluftsventiler i sovrummen och en pax fläkt på toaletten och att den går konstant kanske? Ska även sätta in friskluftventil på 1a våning i vardagsrumet.
 
Det brukar bli övertryck på översta vån, så en fläkt i badrummet där är ju inte fel.
När den är monterad och i drift kan du ju glänta lite lätt på ett sovrumsfönster och känna om det räcker för att frisk luft ska dras in. Gör detta när det är vindstilla. Om det drar in luft så räcker fläktens undertryck till.

Hm, du har ju varm murstock väl?
Pelletspanna i källaren drar luft. Är det bra springor i dörren ner till källaren så luft fr första vån kan sugas ner t pannan?
 
Ja murstocken är väl jummen, inte så varm som när man eldar med ved, men lite lätt varm.
Jag brukar ha dörren ner till källaren lite på glänt så att det ska bli cirkulation på luften
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.