Sitter och funderar och funderar, hur ska jag dra in fibern på rätt ställe i huset?

Ni andra som har Utsikt, hur många kablar (ethernet) drar man från "fiberkonverteraren" vidare till router etc? Är det endast en kabel, eller är det en för internet, en för tele och en för TV...?

Vad heter CPEn som Utsikt använder? Jag vill läsa på lite om den, men hittar ingen info.
 
Let me rephrase - vad är det för mediakonverterare som Utsikt använder? Och hur vet man vilken av alla switchar dom har som kommer att installeras hemma en? Jag siktar på att bli triple play-kund...
 
Hej, Jag har nyinstallerad av modell CTS HES-3106

De använder max 3x Ethernet + 1 koaxkabel
Ethernet till Telefon, internet, TV
Koax till analog-TV (!! ja, comhem kan leverera ett sådant paket)

Det beror dock på vad leverantören behöver för att leverera tjänsterna. Jag har Bahnhof med internet + telefon på samma ethernetkabel (router m inbyggd SIP). Ingen fiber-TV.

Om man väljer Bredbandsbolaget fås annan inkompatibel utrustning.
Ring och fråga operatören du ev ska använda.

Edit. Vet ej hur man vet vilken modell man får :)
 
Termineras fibern i CTS HES-en, eller sitter det en dosa "före" CTSen...?
 
Det sitter en dosa före där fibern går in sedan går det 2 tåtar vidare in i CTSen.
Den är vit ca 8x8x2 cm. Ingen direkt beteckning mer än att garantin försvinner om försegling bryts samt att man blir blind om man meckar med den ....
 
Jag kommer också få en CTS HES-3106-RF har jag fått veta idag. Så det blir alltså den, fiberkonverter samt switch/router från tjänsteleverantören som behövs. Plus en iptv-box. Till att börja med alltså...

Jösses, elräkningen kommer att gå upp! :)
 
magda136 skrev:
Jag kommer också få en CTS HES-3106-RF har jag fått veta idag. Så det blir alltså den, fiberkonverter samt switch/router från tjänsteleverantören som behövs. Plus en iptv-box. Till att börja med alltså...

Jösses, elräkningen kommer att gå upp! :)
Fast just den typen av utrustning drar typiskt inte många watt, så så illa behöver det inte bli av den anledningen.

Fast det är klart om fibern leder till att 60" plasma TVn och gamerdatorn går stup i ett så kan det blir lite dyrare... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast just den typen av utrustning drar typiskt inte många watt, så så illa behöver det inte bli av den anledningen.
Det är ju bra att veta. Måste dra lite ny el till den här installationen - fiberkonverter, Utsikt-switchen, router, NAS, telefon och kanske en switch till för hemmanätverket. Borde alltså inte dra jättemånga watt, utan kanske kunna gå på befintlig grupp....
 
magda136 skrev:
Det är ju bra att veta. Måste dra lite ny el till den här installationen - fiberkonverter, Utsikt-switchen, router, NAS, telefon och kanske en switch till för hemmanätverket. Borde alltså inte dra jättemånga watt, utan kanske kunna gå på befintlig grupp....
Ja det borde det. Problemet är snarare mängden uttag, inte effektförbrukningen. Min CPE som innehåller fiberkonverter, kabel-TV konverter samt en 8-portars switch är märkt 15W max. Den drar antagligen mindre, men jag vill inte dra ut den för att mäta samtidigt som jag postar här... ;)

En vanlig liten Netgear 8-portars gigabitswitch (GS108) drar 5W listat. En trådlöst router står listad som 12W. Även min rackmonterade 24-portars gigabit gamla Dell häck (semi-managed) drar 100W max.

Så även med allt det du listar så så bör du klara dig på 100W med stor marginal, även om man räknar med den usla effektfaktorn på sådana här prylar. Då har du ca 2200W kvar i effektbudgeten på en 10A-grupp. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.