Både du själv och Gabbe har beskrivit två acceptabla lösningar - fast inkoppling eller uttag, eller en kombination. Vi behöver bara hålla rätt på skillnaden mellan uttag och stickpropp ;).

Jag ser att inläggen har gått förbi varande lite så jag försöker sammanfatta (eller röra till det ännu mer).

Alt 1) Kopplingsdosa -> perilexuttag och schukouttag.
Alt 2) Anslutningsdosa (=dragavlastning) för fast inkoppling av både häll och ugn.
Alt 3) Kombinationer av detta.

- Trepolig säkring krävs inte i något av fallen, även om det kan sägas finnas ett allmänt branschkrav, men då för nya installationer. Det finns heller inga sannolika risker som föranleder det. Det finns standardkrav på trepolig säkring bara "om det behövs". Men se mer nedan.
- JFB krävs formellt endast om det finns uttag med i bilden, men då endast om det klassas som ombyggnad och inte underhåll. Detta är ett föreskriftskrav. Så om du inte tidigare har en JFB i centralen så ser jag inte att det skulle krävas nu bara för att du köpt ny häll och ugn.
- Perilexuttag ska alltid vara fullkopplade med tre faser, nolla och jord. Man ska kunna lita på att det går att ansluta alla spisar och hällar som kommer med den perilexstickpropp, och då är det inte bra om det saknas en fas. Du får se till att stickproppen till hällen i just detta fall är kopplad så att den använder de två "lediga" faserna. Det blir då en lösning som bara fungerar i just ditt hem, då någon annan kanske väljer att ge ugnen en helt annan fas.
- En stickpropp ska mata en (1) apparat.
- Perilexuttagen brukar vara trånga, så det är inte säkert det finns plats att ansluta även ett schukouttag där. Därför är det bäst att du använder en kopplingsdosa, eller ett sockel-perilex-uttag. http://www.elbutik.se/product.html/trend-sockeldosa-perilexuttag16a-380v?category_id=332
161083-1-2408055.jpg
- Schukouttag ska visserligen tåla 16 A men då och då får vi se bilder på uttag som brunnit. Norwescouttag tål mer ström: http://www.elmaterialbutik.se/uttag/ovriga-uttag/spisuttag-25a-1-fas-utvandigt
25a.jpg

Till sist, vill du ha en helt invändningsfri installation ska du dra fram en separat grupp till ugnen, enfas, 3G2.5, 16 A.

Det finns mindre sannolika men ändock risker med uttagslösningarna i detta fall. Ponera att nästa ägare köper en 400 V-spis och inte ont anande pluggar i, samtidigt som de har en separat 230 V-ugn. Då kan det dels inträffa användningsfall som ger 4 belastade ledare (spisen drar för fullt mellan L1-L2 medan ugnen tar all kräm som går att få mellan L3-N) som gruppledningen kanske inte är dimensionerad för. Dessutom kan det inträffa situationer som faktiskt kräver en trepolig säkring - jordfel i ugnen där säkringen för den fasen löser, men som blir bakmatad via spisen med risk för brand. Svensk standard ställer allmänt krav på skydd mot faror som kan inträffa vid frånkoppling av en fas.

Jag nämnde olika krav ovan, det är inte alltid så lätt att tolka vem som egentligen ställer "kraven". Det finns
- krav i elsäkerhetsverkets föreskrifter, bl.a. JFB för uttag.
- krav i svensk standard som väger näst intill lika tungt då föreskrifterna vill att man ska följa etablerad standard.
- krav från branschen, besiktningsmän etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
CLBJ och 1 till
  • Laddar…
Jag sticker in en liten fråga. Jag kan koppla på detta sätt. Men hällen kan också vara kopplad med tre faser. Skulle det kunna vara bättre effekt på hällen då? Det kräver ju då ytterligare en grupp till ugnen
 
Om hällen kan kopplas med 3 faser så kan man rent teoretiskt få ut mer effekt, jag skulle dock tro att det absolut vanligaste är att moderna hällar ska kopplas till 240v och med max två faser.
 
1. Att koppla in både ugn och häll i en kopplingsdosa, fast ansluten är helt ok! Med tanke på att du har diazedsäkringar så behövs ingen särskild hänsyn till att bryta alla tre faserna samtidigt. Det finns absolut inget krav på att ha jordfelsbrytare till detta. Dock skall man ha dragavlastning på kablarna.

2. Ingen bra idé, 2 kablar i en perilexpropp tror jag inte att den är godkänd för, plus att det blir väldigt trångt att koppla i proppen. Då skulle jag hellre sätta ett 1-vägs uttag bredvid och ha ugnen på! (Men samtidigt lämna perilexuttaget fullt kopplat, och endast koppla 2 faser i perilexproppen!)
 
  • Gilla
CLBJ
  • Laddar…
Hej!
Tack för ett utmärkt och uttömmande svar (i varje fall för mig) samt för en god diskussion och ett utmärkt forum.
Jag har nu helt klart för mig hur jag skall göra.

Hälsningar
Claes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.