Jag ska lägga ut avloppsrören idag/imorgon efter att singeln är på plats. Man ska ju konstruera 1cm/m fall så frågan är...

Ska jag hålla på att rafsa i singeln tills avloppsrören kommer i rätt läge, och inte sticker över singeln där cellplasten ska på? Hur kan jag vara 100 på att denna lutning håller sig efter att man smäckt dit cellplast etc? 1cm/m är ju inte mkt lut...

Alternativ 2 att man lägger avloppsrören på plats INNAN jag sprider ut singeln, men då känns det som ännu större risk att dom flyttar sig/ändrar lutning när man jobbar med singeln?
 
Exakt hur du ska göra är jag inte rätt man att svara på. Jag trodde dock att man drog dom i cellplasten normalt, men det verkar ju bättre att dra dom under.

Däremot, lägg med mer än 1cm/m fall om möjligt. Snacket om att skiten fastnar är bara en gammal skröna, det stämmer helt enkelt inte. Jag har dragit om samtliga avloppsrör i vårt hus och dom flesta har jag dragit med ca 5cm per meter.
Det gamla avloppsröret (från 1972) var draget med 1cm/m, det hade fått en liten knäck vid en skarv, där hade det samlats en del mysigt gojs. Droppat långsamt igenom också, dock bara en blindbottenskiva i krypgrunden som var lite möglig.
 
japp jag ska försöka dra med mer än 1cm per meter men det är några meters dragning och några 5cm/meter blir nog svårt på längsta sträckan...
 
Jag drog samtliga rör i makadamen under cellplasten, och efter att kantelementen hade placerats ut, då har du möjlighet att mäta in rören ganska exakt, det är ju kul om de kommer upp ur plattan på rätt ställen.
Jag hade som högst ca 20m avloppsledningar och ca 20cm tjock bädd av makadam så det passade ganska bra med 1cm/m i fall för mig.
Däremot har jag nog ett fall på ca 2dm/m från mitt hus och 40m till kommunens stamledning, även detta funkar utan problem.

Ja, att rafsa i gruset tills du får rätt fall är en metod som funkar, försök även stampa till underlaget (under rören) så minsken risken för sättningar under rören som skulle kunna leda till svackor eller bakfall.
 
Ok, det va ju inte så svårt när man väl börja men... vilket vel det va med böjjar hit å dit för att få ihop allt...
 
Jag tycker det är en rolig utmaning att lyckas planera och utföra ett avlopp på enklaste sätt och med så få skarvar som möjligt. :)
 
Jo det är ju lite småkul annars hade jag nog inte gjort det men jag trodde aldrig att det skulle vara så meckigt som det ändå va att pussla ihop alla system
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.