Klart schysstare än många andra. Vad jag kan se är det ju dock inte min önskade funktion. Inte sjukt dyr heller (14k), även om den ligger ett par snäpp över många andra. Problemet är att jag nog får svårt att hitta den i en butik om jag vill kolla på den...
 
G
electroluxaren skrev:
Om ugnen skall gå oreglerad till kärnan av det som skall tillagas blir 75,C
Tar det låt säga 2h kommer ugnen utan vidare upp i 500C
Efter det att ytan på det som tillagas förkolnats kommer den att brinna
Ok, du tänkte så, ja har man regleringen på så vis, då blir det bränt. Jag tänkte nog på samma sätt som TS beskrev senare i tråden. Ugnen reglerar både efter önskad maxtemp i "luften" och efter temp inne i maten.
 
Niklas, har du läst Modernist Bibeln? I den så menar de på att tex combiugnar har svårt att hålla en jämn och kontrollerad temperatur
 
Kolla mieles ugnar, de går att programmera i flera steg, bryna med hög värme i några minuter, köra combi varmluft och ånga/luftfuktighet på låg värme tillagningsvärme tills önskad kärntemp är uppnåd.

Jag har en sådan (5080XL) som klarar det och använder aldrig den funktionen.
 
Jag kör egenstyckad/ massakrerad kyckling på 100 grader sen nån timme tebaks.
Jag ser inte några problem med det?

Skulle va att den blir överstekt då men hellre det än rå.
Plus jag vill ha lite yta på den så därav 100 istället för 75 grader.

Samma princip går att tillägna fryst fläskkarré tex.
In med en bit fryst i ugnen på 75 grader över dan, missar man exakt temp så kalla det pulled pork istället :)
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
A
Niklas_x skrev:
Herregud, vissa ser ju bara problem och inte utanför boxen.

Om vi börjar med varför:
Det finns mängder med grejer man skulle kunna vilja laga så, i princip all mat som går ut på att tillagningen bör ske vid jämn temperatur under lång tid; sous vide, viss confitering, många långstekta grejer, ölbryggning i små batcher för den som inte vill ha fler prylar, smältning av socker, choklad, osv. Även varmhållning av mat som inte förstörs av att bibehålla en viss temperatur. Typexempel då skulle kunna vara en äkta bearnaise.

Problem med att ytan blir vidbränd:
Problemet med att saker blir vidbrända på ytan uppstår för det första bara om det man värmer har en yta som kan bli vidbränd (dvs inte vattenbad, etc.), och för det andra om ugnstemperaturen är alldeles för hög.

Jag menar (förstås, skulle man kunna tycka) inte att jag vill ha en genompantad lösning. En enkel lösning vore t ex att man ställer in en maxtemperatur på ugnen, och en önskad temperatur på maten. Kanske PID för att det inte blir för stora svängningar? Kanske att man skulle kunna ställa in fördröjning (kg + geometri borde ge en hyfsad siffra).

För en långstekt rostbiff skulle det kunna innebära 70 graders ugnstemp, och 60 grader innertemp. Ugnen bränner på så gott det går upp till 70 grader, tills innertemperaturen börjar närma sig 60. Ugnen anpassar sig, och går ner till 50, och oscillerar snabbt in till en fast temperatur på 60 grader.

Att börja på 60 gör att det i teorin tar oändligt med tid, den som har lagat mat och väntat på att termometern ska pipa vet att de sista graderna tar vansinnigt mycket längre tid, och värre ju närmare ugnstempen man är.
Det här är kanske fel forum för ditt problem?
 
>> Det här är kanske fel forum för ditt problem?

Vad jag förstår så har inte Niklas_x något problem. Han önskar en mera fiffig ugnsfunktion. Jag kan också se ett behov av bättre styrmöjligheter.

Varför kan man tex inte styra stekpannetemperatur automatiskt ? Det finns IR-teknik som inte alls behöver vara dyrt/komplicerat.

Men för elektrolux är sådant för komplicerat ?
 
Här är det nån som slarvat med utvecklingen :)
 
O
Tanken är intressant, men frågan är hur det skulle fungera i praktiken....
Hur ska ugnen hindra fysikens lagar? :) Ytan på köttbiten kommer vara varmare än insidan... Därefter som kommer temperaturen att jämnas ut....
Men jag kan ha fel.... och missat nånting...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tycker det borde va rätt enkelt?
Enligt vissa källor stod den första människan på månen 1969 fast det där tvistar dom lärde om ännu ;)
Menar:

En köttbit ska ha en temperatur i mitten och samma på utsidan eller ett högre där för ytans skull.
Borde va en baggis att programera in det i nån smart formel?
Kanske ta hänsyn till hur kött beter sig vs vikt på köttbiten?

Ja gisses, TS har verkiligen satt fingret på nåt vi inte kan leva utan :)

Själv kör jag säkra metoden som sagts innan men det kan ha sina brister med, inte minst tidsmässigt, men smakmässigt är jag övertygad om att den vinner.
 
A
Det är ju kanon
Nu är det flera med speciella behov
Nu kan man gå två vägar
Väg 1
Sätt i hop ett team och ta fram en koncept produkt


Eller som alla andra
Väg2
Författa en detaljerad kravspecifikation innehållande allt från funktion, storlek materialval etc.
Och skicka den till tillverkare världen över så att dessa kan lägga anbud.
Man får nog även komplettera med Max pris, antal man önskar samt om det skall vara några reservdelsåtaganden/garantier.
 
Väg 3: Spjärna emot och säga "det går aldrig", "vi gör som vi alltid gjort"
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Chaly
Tycker detta borde utveckla sig till ett spännande diy-projekt!
 
M
Proffsugnar har delvis funktionen... det går att sälla in timer och temperaturkurvor. Steget att anpassa till innetemp och yt-temperatur borde ju gå. Det är väl samma som att styra golvvärmen med inne- och utesensorer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.