H.äg Smurf skrev:
Jag hade bara jämfört UPS:er som låg under tusenlappen..

Jag kommer undan med ungefär 800:- om jag fortsätter att använda c-tek
laddaren som borde funka bra för ändamålet.
APC Back-UPS CS 350VA går loss på 840:-. Men visst, det är roligt att bygga saker själv också.
 
gnistjagare skrev:
APC Back-UPS CS 350VA går loss på 840:-. Men visst, det är roligt att bygga saker själv också.
Alltid roligare att göra saker själv så lär man sig något på kuppen också ;)

Och sedan blir min UPS-installation mycket snyggare än din :)

(åsså kan jag fläska på med fler batterier utan problem om det skulle behövas)
 
Provade hur lång battertid jag hade idag med batteriskyddet inkopplat och resultatet blev 5 timmar och 45 minuter på ett 7Ah batteri :)
 
Man får gratulera, den tiden hade du inte ens kommit i närheten med en vanlig ups [smiley=thumbsup.gif]
 
Ursäkta?

Jag hadde en laptop som server. Den gick över 8 på sin ups. Sen gick den 4-5 till på den inbygda ups:en dvs laptopens eget batteri. Det var dock en 620VA
 
Hej!
Tvungen att lyfte den här tråden igen.
Är det någon som vet om det finns någon relativt billigt lösning att köpa för att få 12V dc-backup? Eller måste man bygga det själv ?
Jag har också iptelefoni, fiberconv, router som alla går på 12Volt.
Hade varit schysst om det fanns en färdig 12V nätadapter med inbyggd batteribackup !?!?
Alla tips mottages tacksamt!

/V
 
En billig "gör det själv-lösning" skulle kunna vara att använda vanliga alkaliska batterier som strömkälla när nätspänningen försvinner. Köp en batterihållare för 8 st R6/R14/R20 batterier och ett 12v växlande relä som seriekopplas med AC-adaptern. Reläspolen får sin spänning från den vanliga AC-adaptern. Så länge som det finns spänning från AC-adaptern så matas förbrukarna från den.
Vid strömavbrott kommer reläets kontakter växla över till batteripaketet som därmed driver förbrukarna. Eventuellt behöver man komplettera med en kondensator parallellt över förbrukarna för att minimera det lilla avbrott som sker när reläet växlar över till batteridrift.

Nackdelen är att reläet kommer ligga draget under normaldrift men det kanske man kan ta?
 
Jo, det är ju en lösning. Jag är lite förvånad att detta inte finns som konsumentprodukt. Borde ju finnas flera ställen det kan vara önskvärt att köra 12V-produkter på batteri just vid strömavbrott. Har hittat mindre företag som säljer handgjorda dc-ups'er i små serier till höga priser.
 
Jag har en vanlig 500 VA UPS till fiberprylarna, telefonen, routern och en nätverksdisk. Fungerar hur bra som helt.

Trots (eller snarare just därför) att jag har ett förflutet som elektronikkonstruktör skulle jag tveka att bygga en UPS själv. Känns som om det är nära till brand om något skulle gå fel.
 
mycke_nu skrev:
Jag har en vanlig 500 VA UPS till fiberprylarna, telefonen, routern och en nätverksdisk. Fungerar hur bra som helt.

Trots (eller snarare just därför) att jag har ett förflutet som elektronikkonstruktör skulle jag tveka att bygga en UPS själv. Känns som om det är nära till brand om något skulle gå fel.
Fast det känns ju som man bränner bort bra mycket effekt i omvandlingen från 230VAC till 12V som bara blir värme. Samt att det borde bli en betydligt dyrare lösning än 12V UPS. 12V UPS med 6-10Ah borde gå att bygga för under 1000:-

/V
 
_Valle_ skrev:
Fast det känns ju som man bränner bort bra mycket effekt i omvandlingen från 230VAC till 12V som bara blir värme. Samt att det borde bli en betydligt dyrare lösning än 12V UPS. 12V UPS med 6-10Ah borde gå att bygga för under 1000:-

/V
Tror jag betalade ca 1500 för min APC i RS serien. Du kan få en liten 350 VA APC för ca 1000 kr. Svårt att slå med ett hembygge. http://www.dustin.se/pd_5010032966.aspx
 
mycke_nu skrev:
Tror jag betalade ca 1500 för min APC i RS serien. Du kan få en liten 350 VA APC för ca 1000 kr. Svårt att slå med ett hembygge. [länk]
Fast det skiljer sig en hel del i drifttid mot ett hemmabygge. Enligt UPS'en du länkade till står det i spec:
Backuptid full belastning 4,7 min (210W) , dvs vid 1A klarar den typ 4-5 MINUTER.

En ren 12VDC UPS med batterikapacitet på 6Ah, dvs 1A klarar den i 6 TIMMAR.
Jag har hellre backup på min ip-telefoni, router m.m i ett par timmar än några minuter. Eller har jag missat något gällande vanliga UPS'er ?
Vad kostar en UPS som kan leverera 1A i 2 timmar ?

/V
 
Hur räknar du nu? 1A @ 230 V är ju inte precis samma sak som 1A @ 12V.

350 VA räcker till 1A @ 12V i nästan 30 timmar.
 
snackar vi 1A vid 230v eller vid 12v? Det skiljer ganska mycke. Ska du ha ut 230W dvs 1A vid 230v behöver du ca 20AH 12v. alt 10AH 24volt (det beror ju på vad upsen går på) Men behöver du 1A vid 12v så räcker 1AH batteri. (Obs teoretiskt. där finns ju endel förluster)

Köp en ups på blocket. Mina 2 sista 1500va upser gav ja 400sek styck för. den ena med helt nya batterier. Och ja de går att köra med en enkel telefonladdare. Dock drar de nästan 20watt i idle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.