Hej! Jag har en liten fundering. I stolpen som min matning går från sitter det en inkommande luftledning 4*6 N1xv kabel. Den bygger på TN-C alltså L1,L2,L3 + PEN.
Men jag har helt fått för mig att om jag byte kabel till min matning i huset så måste jag gå med typ EKKJ eller motsvarande för att få en 10mm2 PEN?

Så hur kommer det sig att kraftbolaget kan mata mig flera hundra meter på en 6mm2 PEN och jag måste ha 10mm2 dom sista fjuttiga metrarna?

MVH

\\ Gustav
 
Kanske anläggningen byggdes då det var OK med 6 mm2 pen och då det inte är retroaktiva bestämmelser är det ok. Det är bara det som blir/blev gjort efter att bestämmelsen ändrades som måste följa det nya dvs endera 4 ledare med 10 mm2 pen ( i praktiken 4x10) eller 5 ledare med 6 mm2 ledare.
 
Oki då vet jag. Men som i mitt fall är det ju omöjligt med 5*6mm2 eftersom jag bara har 4 plintar på stolpen?
 
Får man köra PEN på vanlig kabel? Eller måste den vara på strumpa för att lösa ut lättare vid mekanisk åverkan?
 
En PEN-ledare har inga krav på utförande - det kan vara en ledare i en kabel som i N1XV eller skärmen som i EKKJ. Kravet är bara att den är minst 10 mm². Detta krav infördes i mitten på 90-talet, så före det kunde PEN-ledaren ha en mindre area.

Om du behöver byta din kabel så kan det klassas som underhåll och då får du byta ut din kabel mot en likadan, med samma area 6 mm². Men det är ingenting jag rekommenderar. Kravet på 10 mm² grundas huvudsakligen på skydd mot mekanisk skada. Då avbrott på PEN får så allvarliga konsekvenser vill man minska risken för detta.

Däremot kan du byta till en femledare, 5G6 mm² och göra ett TN-S-system från mätaren till huset. Det kräver att husets central och utgående ledningar också är TN-S, med separata ledare för N och PE. Att det bara finns 4 anslutningsplintar på stolpen spelar ingen roll. Både N- och PE-ledaren i utgående kabel ansluts helt enkelt till samma plint som inkommande PEN är ansluten till. Det är bara en praktisk fråga huruvida denna anslutning kan göras säkert och varaktigt. Du kanske behöver byta till en plint som har bättre med plats.

9719821303838.jpg
 
thorsken skrev:
Oki då vet jag. Men som i mitt fall är det ju omöjligt med 5*6mm2 eftersom jag bara har 4 plintar på stolpen?
Det är inget problem med det, du kan gå över till 5G6 även om du har fyra plintar där. Jag skulle rekommendera det om du ändå byter kablar, finns ingen anledning att ta tex 10mm2 och fyrledare.

Och i luftledningen har du grövre än 6mm2 det du säkert menar är den så kallade nedledaren från stolptoppen och där kan du ha klenare area tex 6mm2 i ditt fall.
 
Redigerat:
Oki tack så mycket! Men om jag fattar det rätt så får man skruva jord + nolla på inkommande PEN i stolpen, så man kör N1XV 5G6 kabel till huset sen?
Elektrikern ska montera nytt skåp osv i ett senare skede, så plats för 5 ledare finns.
 
Ja, så får man göra. I denna kopplingsplint sker då en övergång från TN-C ("fyrledarsystem") till TN-S ("femledarsystem") för denna utgående kabel. (Andra utgående kablar från samma plint kanske fortfarande använder TN-C.)
 
Och OM du går över till TN-S vid stolpen så måste jord och nolla hållas åtskilda därefter. De får då allså inte vara ihopkopplad i centralen längre, och om du har vidare matning från din huvudcentral ex. till ett uthus/garage, så måste även den matningen vara TN-S. Man får aldrig gå tillbaka till TN-C längre bort i matningen. Syftet är att jord (PE) får inte leda ström i normalfallet, bara när det finns ett fel. Strömmen skall gå i nollan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.