Håller på att renovera lgh, varit en period av mycket försänkningar av VP-rör och avlopp i betongbjälklag, tegelvägg och rotband (Gipsputs).

Efter en dag av mycket sågande med vinkelslipen har jag haft ont i bröstet och även på morgonen efter, brukar försvinna på kvällen dagen efter.

Har använt M3 mask, och varit noga med att se till att den sitter bra över näsroten etc.

Hur vanligt är det att man får känningar av detta och hur farligt är det, borde jag köpa en riktig mask även fast jag sällan gör denna typ av jobb?
 
Jag är inte helt 100 om det stämmer men det sägs på många håll att den vita masken är ganska värdelös. Jo en riktig mask är att föredra och byt förfilter på den varje dag när du river.

Men det finns många äldre gubbar som är 80-90 år idag som har jobbat med asbest i många år utan skydd som inte har några problem alls med lungorna. Verkar vara individuellt det där.
 
D09
Skaffa riktigt mask för din hälsas skull.

Jag höll på som en dåre i källaren med att kapa, borra, spräcka berg och det dammade så mycket så man inte kunde se något ibland.

Hade en enkel vit mask men det hjälpte nog föga eftersom jag kände av det länge.

Stenlunga tror jag man kan söka på.
 
Har ni tips på prisvärd?

Jo, när jag kört en längre sträcka med vinkelkapen går det knappt att se längre, har dammskydd för dörren och det är litet badrum så blir ju koncentrerat på liten yta
 
Redigerat:
Långsiktiga problem med lungorna är inget man skämtar bort. Vissa problem, ex av asbests eller stenlunga, kan vara omöjliga att få bort. Så en riktig mask hade jag absolut investerat i!
 
Hantverkaren som bilade ur mitt badrum körde med en rejäl utsugsfläkt som blåste ut dammet utomhus. Han rekommenderade en sådan om man håller på med kraftigt dammande jobb.
 
Ingen som har tips på en som är ok? Gärna från en av de större byggvaruhusen
 
Själv kör jag en mask från Jula först använde jag en engångs med gummiband i nacken! Snöt mig efter arbetet när jag duschade! Efter detta investerade jag i en Jula mask! Numer är snoret gult eller grönt( just nu) men inte svart som innan!
 
Gjorde exakt det testet med M3 masken och det var helt ofärgat så mina lungor måste vara känsliga eller nått
 
Den Sundström masken är bra. Har själv en likadan.
 
Fint svänger in på bhause efter "jobbet" (pappaledig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.