Hej

Vi har skrivit kontrakt på ett drömhus. Blev lite dyrt dock så därav vill man att allt skall vars perfekt. Igår besiktiga vi och det mesta var OK dock så märkte vi ett annat problem. Huset ligger på en höjd och ca 20m nedanför denna och kanske 100-200m från tomtgränsen ligger en landsväg med 80 sträcka. När vi var på visning på söndag eftermiddag samt en vardagskväll tyckte vi inte det lät så farligt. Tänkte att höjden tog bort mycket ljud. Men igår när vi besiktiga var det rusnings trafik och då lät det. Mätte upp mellan 67-75db med telefonen vi tomtgränsen. Dock så låter det inte lika illa vid fasaden då huset ligger en bit in på tomten. Vi har öppen klausul så kan backa men frågan är hur man skal göra. Jag ogillar buller och skulle nog inte lagt så högt bud vi gjorde om jag visste detta innan. Dock så stör sig inte frun så hon protester mot att jag tar upp detta. Hur mindre kommer det låta när dubbdäck försvinner? Finns det något man kan göra föra att dämpa bullret? Förstått det som plank ej fungerar när det ligger så här högt. Är en skogsdunge där som sven demolera, kommer denn dämpar när den växt upp? Kan man pruta på detta? Vi buda mot oss själva på detta huset, övriga spekulanter kanske uppfatta bullret bättre ;).

Har fram till måndag att backa, råd mottages gärna då förvirringen nu är total.
 
Alltså, du kommer garanterat att vänja dig med tiden. Vet folk som bott 3-4 meter från järnvägen och hela huset skakar utan att dom märker det.
 
M
Redigerat:
Jag har googlat konstant sen igår... Buden är många. Skall ringa kommunen sen och se vad dom föreslår. En tanke nu är att dra av kostnad för att kunna glass in en del av altanen. Köpeskilling är 3,6 så vill ju inte heller betala för mycket om det sen kan vara svårt att sälja om man inte står ut.
 
Besiktningsklausulen gäller väl fastigheten, har svårt att tänka mig att du har någon framgång med den när det gäller buller för det är utanför fastigheten.
Ja det där med omgivning är väl lika viktigt som själva fastigheten och huset, så det är något man kollar noga innan man ger sig in i en budgivning. Vilka åtgärder man kan göra för att minska bullret är något som man får avgöra från plats till plats så några råd är inte av något större värde. Grönska är inget alternativ mot buller om det inte är en hel tät granskog men det är ju inte aktuellt tror jag.
 
Jo, ljud vänjer man sig vid. Jag bodde i centrum med mycket trafik och skrik och gap på helgerna. Jag vande mig efter ett tag. Hade nära till järnvägen också, tyckte nästan det var lite rogivande att höra natttågen när man krypt ner i sängen. Sen när jag köpte hus i ett lugnare område så hade jag nästan svårt att sova, för det var så tyst.
En skogsdunge dämpar nog ljudet ganska bra tror jag. Kanske du kan plantera några träd och buskar till? Möjligtvis i kombination med ett bullerplank.
 
Redigerat:
Beroende på hur klausulen ser ut så kan väl TS häva köpet på vilka påhittade grunder som helst.
Själv hatar jag all sorts buller. Här hemma har vi en järnväg kanske 4-5 km bort eller nåt. Om vinden ligger rätt så kan den faktiskt höras svagt på nätterna om man har fönstret öppet. Det blir jag irriterad på :)
 
Det finns ju regler som säger att man inte skall ha högre än 55dBa i ekvivalensvärde vid sin uteplats. Att det skulle låta mindre när dubbdäcken försvinner stämmer kanske, men skillnaden är nog marginell.
 
carlbanan skrev:
Beroende på hur klausulen ser ut så kan väl TS häva köpet på vilka påhittade grunder som helst.
Själv hatar jag all sorts buller. Här hemma har vi en järnväg kanske 4-5 km bort eller nåt. Om vinden ligger rätt så kan den faktiskt höras svagt på nätterna om man har fönstret öppet. Det blir jag irriterad på :)

Om det skulle vara så, kommer besiktningsklausuler snart att vara ett minne blott. Skall folk springa runt och lägga bud för att sedan hoppa av med skäl som inte är relevanta, enbart för att komma först i kön, om man kanske gillar stället. Snacka om dumheter, och hur skall dessa själva göra när det är dags att sälja. Nej besiktningsklausuler är till för att när man lagt ett bud och vunnit skall få chansen att verkligen kontrollera husets skick så att man inte köper kostsamma fel som man inte direkt kan se på visning.Alla andra skäl är enbart ren slöhet och nonchalans mot säljare för att man inte vinnlägger sig om att kontrollera omgivning och vad det kan finnas för andra planer i området före en budgivning för den möjligheten finns, det är inte visning och budgivning samma dag ett objekt kommer in till mäklaren.
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Det är påtagligt mindre buller från en större väg på sommaren jämfört med på vintern.
 
Vegetation hjälper tyvärr inget vad det gäller avskärmning från däcksbuller. Däremot har lövträd en maskerande effekt under sommarhalvåret.

Det som är effektivt i detta fall är bullerplank och att detta då är tillräckligt högt - brett, eftersom ljudet smiter över/runt planket (difraktion).
 
Kan till viss del hålla med om det du säger men i detta fall gjorde vi en bedömning så gott vi kunde vid visningarna (gick på bägge för att kunna kolla upp så mycket som möjligt). Vi har hört med kommuen om planer i område, kollat med grannar om ljud. Grannarna bor dock ett hus in så de upplevde inte så stora problem. Sen är det iof inte långt mellan visning och kontrakt och då vi var enda budgivarn så är det inget först till kvarn som gällde för oss
 
cecar33 skrev:
Om det skulle vara så, kommer besiktningsklausuler snart att vara ett minne blott. Skall folk springa runt och lägga bud för att sedan hoppa av med skäl som inte är relevanta, enbart för att komma först i kön, om man kanske gillar stället. Snacka om dumheter, och hur skall dessa själva göra när det är dags att sälja. Nej besiktningsklausuler är till för att när man lagt ett bud och vunnit skall få chansen att verkligen kontrollera husets skick så att man inte köper kostsamma fel som man inte direkt kan se på visning.Alla andra skäl är enbart ren slöhet och nonchalans mot säljare för att man inte vinnlägger sig om att kontrollera omgivning och vad det kan finnas för andra planer i området före en budgivning för den möjligheten finns, det är inte visning och budgivning samma dag ett objekt kommer in till mäklaren.
Håller med dig att det inte är särskilt snyggt, men visst är det väl faktiskt så det fungerar? Är ju lite som ett öppet köp...
 
Kan iof tillägga att huset var förbesiktigat med enbart anmärkning på krypgrund. Vår egen besiktningsman anmärkte med på grunden och då det redan låg plast och makadam så reagera han på 19% i bjälklaget nu på vinterhalvåret så skall titta mer på detta efter besiktningsmannens rekommendation. Även om man noterat det innan så gör vi nu en egen bedömning och kommer utgå från den....
 
Förstår inte riktigt hur du resonerar.
Du tycker huset blev för dyrt och du var enda budgivaren? Du budade mot dig själv?
Hur tänkte du nu? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.