Jag har nyligen köpt en bostadsrätt och ja, eftersom att allting är ofräsch och gammal så tänkte jag renovera själv. Det här kommer att bli mycket lång men spännande projekt då jag aldrig har renoverat eller sett någon renovera. Jag har inte haft manlig förebild sedan 20 år sedan om du förstår vad jag menar. Jag ska måla taket, spackla/måla väggarna, och byta golv i vardagsrummet till att börja med. Stabil, eget företag och CSN lån för att sedan investera i andra saker, ty låg ränta. Allting ska bli så modern som möjlig. Det enda problemet är att jag inte har någon bil. Så det kommer att bli lite cyklande med cykelkärran.


Bort med tak/golv listorna.
IMG_0443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frågor:
1. Den här elementet går inte att ta bort utan att stänga av central cirkulationen i hela huset?
IMG_0447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. De numrerade delarna. Ska jag ta bort dem? Jag förstår inte deras funktionalitet. Nummer 1 och 2 tar ju bara plats.
2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Imorgon:
Inköp av ång-maskin från Clasohlson för att ta bort tapeterna.
 
Redigerat:
Elementen går att ta bort om man stänger termostat och retur sen är säker på att man har rätt proppar och är två.
men man får vara snabb om man inte stänger av cirk-pumpen.

Angående dom numrerade fodrerna lär det vara nån ful skarv bakom, men ta bort dom så du kan fixa till det med.


Angående tapetbortagare så endast på betongväggar plus att det hjälper om du perforerar tapet lite överallt.
 
När det gäller elementet så förslår jag att du kontaktar hyresvärden / BR-styrelsen innan. De vet normalt hur man elementen i huset funkar. I teorin ska man kunna stänga av vattentillförseln genom termostaten och ventilen under "locket". I praktiken är det inte alltid det funkar så.. :sly:
 
Det är nog klokt att kontakt styrelsen! Tack! :)
 
Jag får hjälp från styrelsen med elementet. :) Jag försökte ta bort lite tapeter med hand innan jag köper maskinen.
Jag vill bara dubbelkolla.
1. Ska det se ut så här som på bilden? Det som är "rosa aktigt" är någon sorts gips eller nåt. Ska jag ta bort det också? Efter att allt är klart så tänkte jag bred-spackla och sedan måla.
2. Denna ångmaskin, kan den ta bort tapeter även om de är målade?
Ser så här ut nu:
IMG_20140312_110051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för all hjälp


Tips till andra nybörjare:
1. Se till att ha handskar när du tar bort tapeter. Det kan svida riktigt illa i händerna pga alla kemikalier och partiklar som släpps i luften.
 
Redigerat:
Alex Anis skrev:
Jag får hjälp från styrelsen med elementet. :) Jag försökte ta bort lite tapeter med hand innan jag köper maskinen.
Jag vill bara dubbelkolla.
1. Ska det se ut så här som på bilden? Det som är "rosa aktigt" är någon sorts gips eller nåt. Ska jag ta bort det också? Efter att allt är klart så tänkte jag bred-spackla och sedan måla.
2. Denna ångmaskin, kan den ta bort tapeter även om de är målade?
Ser så här ut nu:
[bild]

Tack för all hjälp


Tips till andra nybörjare:
1. Se till att ha handskar när du tar bort tapeter. Det kan svida riktigt illa i händerna pga alla kemikalier och partiklar som släpps i luften.


Ta bara bort tapeten som sitter löst...
Så låt det rosa sitta kvar du...
Testat o ta bort tapeten med en spackelspade? Tycker ångmaskinen är lite onödig:) så länge det inte är en sån man har i sin källare :)
 
Alex Anis skrev:
Jag får hjälp från styrelsen med elementet. :)
Gott så.

Ett tips i all välmening är att aldrig börja pillra på ett element innan man klarlagt hur systemet styrs och vart man kan stänga av cirkulationspump/ev tömma systemet.

Samma sak gäller gäller övriga vattensystemet, speciellt om det saknas ballofixer. En firma som utförde ett badrumsarbete i en lägenhet i min BR-förening kapade av misstag ett vattenrör, och hittade sen inte avstängningen vilket resulterade i vattenskador i taket på lägenheten nedanför... Klåparna till firma försökte skylla på föreningen, försäkringsbolaget var inte av samma åsikt efter att vi visat att avstängning finns i källaren, uppmärkt med skylt och åtkomlig utan nycklar etc.
 
Nu är allt tapet borta förutom den här lilla biten. Jag skulle vilja ta bort denna dörr ram då den inte behövs.
Hur jag göra enklast? Ska jag bara banka med hammaren till det blir lite lös?
Tack.

IMG_20140313_160113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140313_160118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror ju på vad man har för verktyg att tillgå :)

Jag hade nog sågat igenom karmen först så blir det lättare att bända loss med lämpligt verktyg. Kofot om det sitter hårt.
 
Räkna dessutom med att det kommer attt bli defekter i kanten efter att du tagit bort karmen - Ser ut att vara betongvägg. Vanligt spackel löser nog inte dina problem efter att du tagit bort karmen utan du måste gå på lite stadigare doningar, typ gipsbruk. Och så skadar det inte att använda primer innan.
 
Tack Slacker och arunnhagen. Dörren ska nog tas bort med all säkerhet nu när jag har "smutsiga händer". Jag får köpa primer då betongen är väldigt porösa.

Bara en fråga: När jag spacklade bort tapeterna så blev denna yta (50x50cm) helt förstörd. Man ser betongväggen alltså. Och man kan lätt fortsätta att göra ytan större och i vissa ställen så känns det som att det finns ett luft-skikt mellan det vita och betongväggen. Ska jag ha spackel eller gipsbruk+primer där?

Jag har inte brottom och jag vill göra ett fint jobb. För mig är detaljer väldigt viktiga. Jag vill fixa en slät och platt vägg med väldigt vassa kanter. All tips är välkommen.
Screen Shot 2014-03-14 at 00.06.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver generellt inte spackel om du inte bryter ned det yttersta betonglagret, dvs, släpper det inte en massa puts när du drar fingret över ytan behöver du inte primer. Primer använder man för att binda lösa partiklar och för att få fäste med materialet man avser att gjuta med.
Jag skulle ha skrapat ned till betongen och sedan bredspacklat hela ytan - Men det är ju jag det... Så jag skulle inte säga att ytan är förstörd, risken är att om du spacklar på ytor där, som du säger, materialet sitter löst så kommer det med stor sannolikhet att släppa när du får spackel eller färg på det hela på grund av fukt.
När spacklat torkat får man då gå och skrapa ned alla bucklor - Så det är nästan lika bra att ta ned allt.

Du använder bara spackel direkt på betongen, medium sandspackel, det kommer nog att gå åt ett par 10L hinkar...
 
Karmen sitter troligtvis fast med ganska rejäla spikar i betongväggen om det är ett lite äldre hus. Dra ett bågfilsblad mellan betongen och karmen och känn efter, såga sedan av spikarna innan du försöker bända bort karmen, det går lättare att få bort karmen utan att förstöra förmycket av väggen då. Och som redan sagt: såga av karmen på några ställen om du inte vill spara den.
 
Exostor skrev:
Karmen sitter troligtvis fast med ganska rejäla spikar i betongväggen om det är ett lite äldre hus. Dra ett bågfilsblad mellan betongen och karmen och känn efter, såga sedan av spikarna innan du försöker bända bort karmen, det går lättare att få bort karmen utan att förstöra förmycket av väggen då. Och som redan sagt: såga av karmen på några ställen om du inte vill spara den.
Kan bara hålla med, har du en tigersåg så kör med den runt karmen annars så funkar ett bågfilsblad hyfsat som Exostor skriver
 
när du har fått bort det mesta av tapeten så kan man blanda lite vanlig väggfärg med kanske 20-30% (tror jag) vatten och rolla väggarna, när färgen torkat så ser man var det är blåsor och dom skär/skrapar man bort, eller så köper man Beckers Binder och rollar över väggarna, den binder ihop tapetlagren och ger en bra yta att börja spackla på.

Det finns även grov sandspackel du kan använda om det är lite större skador som ska fyllas, spackla hellre för tunt och spackla många gånger, inte vräka på spackel som du sen får slipa bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.