Hej experter,

Jag står nu inför valet av robotgräsklippare och vill placera laddstationen så skyddat och diskret som möjligt. Därför hade jag tänkt att den skulle stå inne i ett till garaget vidbyggt vedförråd där dörluckan tillåter inpassage (då avståndet mellan mark och nedre dörrblad är stort, förrådsgolv samma nivå som gräset).
Bifogad bild visar hur roboten ska köra in och ut till laddstationen. Den blåa byggnaden är förrådet och pilen visar var dörren sitter. Dvs att laddstationen skulle då placeras 90 grader mot gräskanten/begränsningskabeln.

Är detta möjligt? Funkar detta endast med de modeller som har guidekabel? Har tex sett att Worx vill att laddstationen placeras i begränsningskabelns längdriktning och då känns det som att denna placering inte fungerar.

Modeller jag för tillfället är intresserad av är: Worx M, Automower 308, Robomow RS612.

Tack på förhand!
Laddstation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: nedan tråd visar att det faktiskt går. Men hur lägger man begräsningskablen för de modeller som saknar guideslinga?

http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196360-hus-tak-till-robotgrasklippare-bilder.html
 
Redigerat:
Ska du ha det nåt sånt här? (ritat på mobilen...)
 
  • uploadfromtaptalk1394576138377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
uploadfromtaptalk1394576372619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Jag något sådant ja. Kommer det att fungera?
 
Den kommer att komma uppifrån längs tråden när den ska ladda. Den klarar inte 90-graderssvängar så bra så du får ta ut kurvan för att den ska komma in ordentligt. Det gör att du får lite oklippt yta ovanför infarten. Du bör lägga hålet så långt ned som möjligt och inte sätta laddstationen för långt in. Detta eftersom den efter laddning kommer backa av laddstationen, vrida sig 45 grader vänster och köra iväg.
 
Personligen tycker jag att du skulle sätta laddstationen utanför längs väggen och istället bygga ut ett litet tak över den. Då får du laddstationen längs tråden och slipper oklippt yta.
 
Jag har en Stiga (utan guideslinga) som enligt instruktionsboken ska ha sin laddstation längs med/på kantslingan. Som MrMad föreslår. Men det passade inte mig så jag placerade den 90 grader mot slingan, precis som du vill ha den. Löste det genom att dra kantslingan enligt bilden i det här inlägget, http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/195646-stiga-autoclip-520-a-16.html#post1754350

Det var inga problem att göra U-svängen tillräckligt skarp för att kniven skulle komma åt allt gräs. Så det borde gå att lösa även för andra klippare som saknar guideslinga.
 
Tack MrMad och bjorna för mkt bra svar! Det blir ju faktiskt exakt samma förutsättningar som för bjorna så får labba med det och se om det fungerar.
Vad menar MrMad med "Du bör lägga hålet så långt ned som möjligt"?
(Tanken har slagit mig att bygga en litet (skydds)hus längst med tråden som MrMad föreslår men skam den som ger sig i första taget :) )
 
Nä just det, du behövde ju inte ta upp något hål. Jag menade "där den ska köra in till laddstationen". Om det är nära hörnet så kan den backa ut, vrida sig och köra ut på den stora ytan när den kommer ut från laddning. Den backar ju bara en bit innan den vrider sig och kör iväg, och man vill ju inte att den fastnar i vedförrådet på något sätt.
 
Va blev det för maskin?
Själv är jag mycket nöjd med min landroid 2.0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.