Hej,

jag har problem med luft i golvvärmesystemet.
Jag tror att det är orsaken att det porlar i ledningarna.
Jag tror också att det är anledningen till att trycket varierar mycket. När värmepumpen inte jobbar, dvs ingen värme behövs, så sjunker trycket till noll i systemet.

Då brukar jag fylla på vatten för att få upp trycket till 0,8-1 bar i systemet; det brukar inte gå åt särskilt mycket (0,3-0,4 liter kanske).

Men samtidigt verkar det som luftproblemet minskat nu och försvunnit, utan att jag luftat systemet.

Min fråga är om jag har ett självluftande system?
Jag har en bild på en koppling, vars funktion för mig är okänd. Den sitter på golvvärmefördelaren.
Vad är det? En självluftare?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är också videoklippet som visar den porlande golvvärmefördelaren
https://www.youtube.com/watch?v=8WawfdCTW_g
 
Krilleman
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Om du får upp trycket i systemet när du fyller några dl vatten saknat du helt luft i ditt expensionskärl!
Då kan inte trycket regleras som det ska.
 
orparn skrev:
Om du får upp trycket i systemet när du fyller några dl vatten saknat du helt luft i ditt expensionskärl!
Då kan inte trycket regleras som det ska.
OK, hur felsöka? Hur korrigera? Den är en sån där röd boll.. Och sitter nere vid oljepannan
(har dock bara oljepannan som "spetsvärme", huvudsakligen är det luft->vatten)

Jag började med att titta om det kom ut något ur ventilen (luftventilen, alltså den av bil-däcks-typ) på expansionskärlet, det gjorde det inte. Varken luft eller vatten.

IMG_20140311_204642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag svarar mig själv.. Har gjort lite research; kanske kan det hjälpa någon (kanske kan någon bekräfta).

Normaltrycket, när systemet är "kallt" ska vara cirka 0,7 bar i vattensystemet. Detta för att ha tryck som motsvarar en 7m vattenpelare (2-plansvilla med källare).

Lufttrycket i expansionskärlet ska vara något lägre, exempelvis 0,6 bar.

Eftersom det inte kommer ut någon luft (och inte heller något vatten) när jag trycker in piggen i ventilen, kan man förmoda att membranet i kärlet ligger tätt emot väggen. Alltså borde kärlet fyllas upp till 0,6 bar lufttryck.

För att efterfylla luften bör man först ta bort trycket från vattensystemet. Det kan man göra med ventilen bredvid manometern som syns i min bild.

Sedan pumpar man upp lufttrycket till 0,6 bar.
Sedan fyller man på vatten tills manometern säger 0,7 bar.

Sedan lever man lycklig i hela sitt liv.
 
Krilleman
Ja i en drömvärld fungerar det så på alla ställen!

Kontrollera även när du fått i mottryck i blåsan att inte själva bilventilen läcker.
 
krilleman_215 skrev:
Ja i en drömvärld fungerar det så på alla ställen!

Kontrollera även när du fått i mottryck i blåsan att inte själva bilventilen läcker.
Uppfattat. Den kan ju högst sannolikt vara orsaken till att luften läckt ut (tror det hände under sommaren förra året).
 
Du bör kanske ha lite högre systemtryck än 0,7 bar vid kallt system. Jag skulle nog lagt förtrycket på den nivån och sen haft ett systemtryck på 1,0Bar.
Det finns ett problem med att fylla på det sätt du säger då du har ett mottryck från vattnet på ca 0,7 bar.
Idealiskt sitter det en avstängningsventil och ett T-rör med avtappning på före Hydropressen. Då kan man stänga ventilen, tappa ut vattnet ur tanken och fylla luft till rätt förtryck. MEN Då måste övertrycksventil även finnas på andra sidan avstängningen för att skydda även om ventilen mot kärlet (och övertrycksventilen) råkat lämnas i stängt läge.
Det finns en tråd där någon gav tipset om att beräkna volymen på kärlet(om det inte är känt) och sedan tappa ut vatten motsvarande den volymen via övertrycksventilen samtidigt som man blåser in luft och försöker hålla det önskade förtrycket tills dess man fått ut allt vatten ur tanken.
På min hydropress till vattenpumpen (har öppen exp. till pannan) så står angivet att man bör kontrollera förtrycket två gånger per år, men en gång per år är nog det minsta.
Egentligen har jag funderat på att ta med hela kärlet till gummiverkstaden och fylla med Kvävgas som inte passerar gummimembranet lika lätt och som dom även rekommenderar för bilar idag.
 
Bråkis skrev:
Uppfattat. Den kan ju högst sannolikt vara orsaken till att luften läckt ut (tror det hände under sommaren förra året).
När du får för lågt systemtryck=undertryck på övervåningen så börjar det sugas in luft via tätningar och kopplingar mm. som inte är gjorda för att täta mot undertryck. Dessutom kan luften ta sig igenom tätningar som inte vatten kan passera på grund av dess större molekylstorlek. Du behöver alltså inte ha en vattenläcka för att det vid undertryck sugs in luft bakvägen i systemet.
 
orparn skrev:
Det finns ett problem med att fylla på det sätt du säger då du har ett mottryck från vattnet på ca 0,7 bar..
Borde jag inte kunna fylla på luft och samtidigt ha avtappningsventilen öppen? Då borde ju luften pressa ut vattnet ur expansionskärlet.

Dvs först släpper jag ut allt tryck ur vattnet. Sedan låter jag utsläppsventilen ("säkerhetsventilen") vara öppen medan jag fyller upp luften till rätt tryck. Och därefter stänga (släppa) utsläppsventilen, och fylla på vatten.
 
Jo visst går det men tar oftast lite tid.
Fyll luft tills du ligger över vanliga systemtrycket
Sen tappa ut vatten
Fyll luft
Tappa ut vatten
Tills du inte ser att systemtrycket ökar när du fyller mer luft= hydropressen tom på vatten
Justera till önskat förtryck.
Sist fylla på vatten tills du är uppe på systemtryck.
 
Du har ett perfekt läge att göra på det sättet som var uppe i andra tråden. Kärlet är redan fullt med vatten och du behöver bara trycka i luft och låta säkerhetsventilen strömma över. Det du ska ha koll på är volymen som rinner ut, och den ska du räkna ut innan beroende på dina driftdata (kärl, önskat förtyck och säkerhetsventilens öppningstryck).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.