Peter2400 skrev:
En sådan här motsvarar väl mer det du beställde.
[bild]

Men inte ens den kostar 19000:-
Ja, precis! Enligt pioneer hemsida där man kan välja bil och bilmodell och då se vilka produkter som ska passa så ingår den där. Den ska funka. Dock går det endast att välja Lancer (-2004/2005-07) och Lancer (2006-07/*). Undrar om 2014 (eller ja den är tillverkad 2013) ingår i den sistnämnda?

http://www.pioneer.eu/se/products/car_accessories/Mitsubishi/Lancer/06_2007/page.html
 
pelpet skrev:
Hur är det med ångerrätt? Finns det möjlighet att häva köpet utan konsekvenser?

Isåfall skulle jag börja med att häva köpet och förklara just det du skriver - att skärmen inte var den som fanns i broschyren, att det var en avgörande beslutspunkt för dig och att du känner dig lurad. Sedan är det upp till säljaren att kräla i stoftet tills du är nöjd. Och med nöjd menar jag nöjd med bilen - inte med en prisreduktion.

Köper man en nybil ska man vara nöjd! Nybil är en lyx som man unnar sig och då ska man gilla bilen. Får man en bil man är missnöjd med så kan man lika gärna köpa en knarkarbil för 5000:- och vara missnöjd i. Sätt en surfplatta i knarkarbilen så får du större skärm också.
Ja, jag vill ju vara nöjd med bilen! Priset är ju självklart viktigt, men det är ännu viktigare att vara nöjd med bilen. Det är ju därför jag gick med på det höga priset från början.
Ja, om det går att häva köpet så kanske det är det bästa (även om kanske mest använder det som hot för att ge säljaren lite "eld i baken".

hempularen skrev:
Helt klart har du blivit lurad, frågan är väl vad du har för möjligheter. I princip borde du kunna annulera köpet, annars eftersom det är ett efter monterat tillbehör så fr de väl plocka bort det och dessutom ge dig en skaplig rabatt för att de inte kan leverara en bil med navigation.

Personligen skulle jag nog kolla med en annan återförsäljare om det verkligen är sant att det inte går att få den navigatorn nu. Låtsas vara spekulant.

Mest troligt är väl att din säljare missat att kryssa i den rutan i beställningen och nu kommer med diverse bullshit.
Jag testade faktiskt att ringa två bilfirmor på annan ort och spelade spekulant och hörde mig för om navigationssystem. En säljare sa att det inte gick att montera skärm överhuvudtaget och den andra kunde inte heller se något. Han sa att det tidigare fanns två varianter, business och komfort där det gick att få med navigationssystem i business-varianten. Nu fanns endast komfort-varianten. Fast han skulle ändå kolla upp det närmre och höra av sig. Men han ringde aldrig.
 
Redigerat:
Vet någon vad det är som gäller vid upphävning av bilköp?
 
Tänk på att allt du skriver här läser bilsäljarna. Låter som det bästa är att sätta ett stenhårt krav på att bilen ska komma enligt beställning eller inte alls, vet inte vad du har för juridiska rättigheter till detta dock. Det de satt in är bara skräp, syns ju på en mils avstånd! Och till priset av en prima begagnad bil..
 
Mycket konstigt för om man tittar på svenska hemsidan så står det precis som du beskriver 7" 40 GB hårddisk etc etc..

http://mitsubishimotors.se/uploads/cars/Tillbehor_Lancer_Sportback.pdf

Så det är ju det dom säljer som tillbehör till just den bilen.Klart att du skall ha vad du beställt oavsett vad säljaren säger. Han/hon kör mest troligt med skitsnack för att slippa problemet.

Jag skulle ALDRIG tagit ut bilen om jag beställt något och dom vill leverera något annat än det jag beställt.

Stå på dig !
 
Slugge skrev:
Tänk på att allt du skriver här läser bilsäljarna. Låter som det bästa är att sätta ett stenhårt krav på att bilen ska komma enligt beställning eller inte alls, vet inte vad du har för juridiska rättigheter till detta dock. Det de satt in är bara skräp, syns ju på en mils avstånd! Och till priset av en prima begagnad bil..
Jo, så är det, men jag får ta den risken för att kunna få lite hjälp här.

Ja, den kostar några tusen mer än vad jag fick för min 14 år gamla Passat Sedan....
 
oceanis skrev:
Mycket konstigt för om man tittar på svenska hemsidan så står det precis som du beskriver 7" 40 GB hårddisk etc etc..

[länk]

Så det är ju det dom säljer som tillbehör till just den bilen.Klart att du skall ha vad du beställt oavsett vad säljaren säger. Han/hon kör mest troligt med skitsnack för att slippa problemet.

Jag skulle ALDRIG tagit ut bilen om jag beställt något och dom vill leverera något annat än det jag beställt.

Stå på dig !
Precis! Och man tar ju för givet att alla broschyrer på en officiell hemsida för ett bilmärke är aktuella och gäller..!
 
Det är ju så att just det paket du beställt och som dom har i sin katalog kostar omkring 1870 Euro plus VAT ute i Europa och det stämmer ju ganska bra med dina 19000 så naturligtvis är det det dom sålt.

Än en gång. Stå på dig och begär det du köpt och beställt.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jaså, tack för den informationen! :p
Då kan jag stå på mig ännu mer! Tack!
 
Be dem montera in den du skall ha.
Om de säger att den inte passar så får du väl ge dem ett avsnitt av "pimp my ride", så att de fattar hur de skall göra;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
C
Och har man beställt en ny bil hos aukt ÅF så förväntas naturligtvis att all extrautrustning är originaltillbehör om inte annat uttryckligen avtalats. Antar att Pioneer:en inte finns i Mitsubishi-katalogen? Det kan säkert Mitsubishi centralt ha åsikter om också om inte handlaren håller med.
 
Nej, det gör den inte. Finns inte ens med på Pioneers egen hemsida.
Värt att känna till, tack!
 
Spara ner broschyren ifall säljarem tjafsar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
D09
Tips är att

kontakta konsumentvägledaren i din kommun.

Sen finns allmänna reklamationsnämnden också.

Där får du gratis rådgivning etc

Tycker spontant utan att kunna regelverket att den bilen inte motsvarar dina förväntningar och att säljaren får fixa det, häva köpet eller kompensera dig ekonomiskt för att du får en produkt som inte motsvarar dina förväntningar
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ring MMS och kolla vad dom har att säga. Jag ringde VW när de strulade för mig å jädrans va de löste sig fort och bra :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.